Skip to main content

SATELE COLONIALE DIN LIBIA. 1936-1939




Satele coloniale ale Libiei, construite în perioada 1936-1939.



Libia a trecut sub conducerea Italiei încă din anul 1911, când o cucerise în război cu Imperiul Otoman. De atunci până la cel de-Al Doilea Război Mondial, italienii se tot mutau pe teritoriul Libiei, fiind atunci sub protectoratul Regatului Italiei. Dezvoltarea regiunii sub administrația italiană era diferită, fiind condiționată de situația economică a întregii țări, politica socială proastă și neinteresul italienilor de a investi cât mai mulți bani în regiune. În anul 1922, odată cu venirea lui Benito Mussolini la putere, Italia a cunoscut schimbări radicale în toate domeniile. În anul 1934 Libia italiană a devenit definitiv colonie, datorită faptului că Mussolini vedea viitorul Italiei prin ochii acvilei romane.





Odată cu numirea lui Italo Balbo în calitate de guvernator al Libiei în anul 1934, s-a mai dat și un impuls de colonizare agrară a teritoriei. Mii de coloniști italieni s-au mutat în Tripolitania și Cirenaica, unde erau construite multe sate speciale pentru italieni. Satele coloniștilor erau numite în cinstea eroilor naționali: Marconi, Garibaldi, Baracca, Battisti, Filzi, Biachi etc. Coloniile erau construite pentru dezvoltarea regiunii italiene de către italieni, mai ales că erau mulți italieni nevoiași, care cu greu își găseau locuri de muncă, mai ales țăranii. Din acest motiv, majoritatea coloniștilor erau țărani și agricultori, care știau cum să prelucreze pământurile fertile din nordul Libiei.


Locuințele, bisericile, școlile etc. erau construite în stilul raționalismului mediteranean, foarte popular în Italia regiumului fascist. Clădirile moderniste, contemporane perioadei interbelice, ieftine și ușor de construit reprezentau noua epocă italiană în Libia. Aceste colonii se construiau în anii 1936-1939, iar arhitecții principali ale edificiilor erau Florestano di Fausto, Umberto di Segni și Giovanni Pellegrini.




Satul Beida Littoria în anul 1934



Coloniile erau dotate cu locuințe moderne, toate albe și unite într-un complex unic al satului. Edifiiciile erau impunătoare, mai ales cele religioase, care reprezentau centrul cultural și spiritual al întregii comunități. Se văd influențele arhitecturii romane, maure și bauhaus. Tradiționalismul italian este și el implicat în structura satelor și se bazează pe ideea susținerii permanente a țăranilor și agricultorilor, atât de mult promovați de către propoaganda fascistă. 







Mie îmi plac foarte mult aceste construcții și cred că ar fi fost foarte utile în zilele noastre. Atunci când vorbim de dezvoltarea urbană sau rurală, toate elementele prezente în aceste sate pot fi binevenite. Dacă e să compar cu arhitectura contemporană din Republica Moldova, atunci aceste colonii par niște colțuri de rai. Estetica arhitecturii fasciste este foarte plăcută, iar raționalizmul mediteranean poate fi utilizat oriunde. Este mult mai ieftin să construiești așa ceva, decât edificiile mizerabile de la Zaha Hadid Architects. În orice caz, în istoria Italiei sunt mai multe construcții demne de admirat, iar eu voi continua tema arhitecturii fasciste.












Text de: Cătălin CREȚU

Sursă foto: VENTENNIO


© BUNGET 2017



Comments

Popular posts from this blog

PROIECTUL SNOB: O LECȚIE DE LIMBĂ ȚIGĂNEASCĂ

Țigani căldărari lângă șatră. — Să trăiți! — Să trăiți! — Te aves bahtalo! (unui bărbat) / Te aves bahtali (unei femei) / Te aves bahtale! (mai multor indivizi) - („Să fii fericit, norocos!”) — Te aves i tu! („Să fii și tu!”) — Noapte bună! — Noapte bună!  — Mai lași ă riat! — Pe sastimaste! („Să fii sănătos!”) — Mulțumesc! — Să fii sănătos! — Nais tucă! (unui om) /  Nais tumengă! (mai multor oameni) — Pe sastimaste! — Cu te cheamă? — Mă cheamă Murșa / Patrina. — Sar bușios? — Me bușuiuvav Murșa / bușiov Patrina. — De unde ești? — Sunt din Chișinău. — Katar san? — Andai Kișinev sîm. — De-al cui? — Eu sunt fiul lui Iono / fiica lui Iono. — Kasko/kaski san? — Me sîm le Ionosko șeav / Ionoski șei. — Din ce neam eși tu? — Din neamul dukoni. — Anda ce vița san? — Andal dukoni. — Câți ani ai? — Douăzeci. — Sodengo san? (unui bărbat) / Sodenghi san? (unei femei) — Bișăngo. (bărbatul) / Bișănghi. (femeia) — Ești însurat / măritată? — Nu,

ARHITECTURA STALINISTĂ

Muzeul literaturii din Baku, Azerbaidjan. 1939 Arhitectura stalinistă a fost un curent apărut în URSS la mijlocul anilor 1930 și care a apus la mijlocul anilor 1950, fiind specific ambițiilor totalitare ale lui Iosif Stalin. Această arhitectură a îmbinat câteva stiluri, unite prin caractere comune, care deosebeau arhitectura stalinistă de celelalte curente arhitecturale din URSS (constructivismul, raționalismul) și din afară (preponderent modernismul). Rolul acesteia era monumentalismul clasic, care îmbina elemente din empire, eclicticism și art déco. După cel de-Al Doilea Război Mondial arhitectura stalinistă s-a extins, astfel, pătrunzând și în țările comuniste europene, Republica Populară Chineză și Republica Populară Democrată Coreeană. Exemplare minunate ale acestui stil în Europa putem găsi în republicile ex-sovietice, Polonia și România. Această arhitectură este prețuită de mulți iubitori de artă, slăvită de neo-naziștii și comuniștii ruși, dar și urâtă de susținătorii

ARHITECTURA FASCISTĂ ROMÂNĂ

Hala Națiunilor, București. 1938 Arhitectura fascistă în România a fost o arhitectură asemănătoare cu cea italiană, care făcea propagandă regalistă și care reprezenta progresul țării prin formele sale ultra-moderne și străine pentru România de atunci. Arhitectura fascistă a apărut în România în planul de sistematizare a capitalei din 1935. Construcțiile trebuiau să fie impunătoare, iar regalitatea să aibă o însemnătate mai mare în acest domeniu. Eu am găsit câteva clădiri care sunt niște exemple de arhitectură fascistă inspirată de la italieni sau germani. 1936 Gara se compune dintr-un pavilion principal, care constituie staţia de călători propriu-zisă, o cabină centrală de mişcare, un corp de gardă, precum şi un peron larg, în parte acoperit, de 70 m lungime, destinat pentru protejare împotriva intemperiilor. Primul exemplar este Gara Regală București-Băneasa. În anul 1935 Direcția Generală C.F.R. a hotărât să construiască două gări speciale, una situată în capita