Skip to main content

ARHITECTURA FASCISTĂ ROMÂNĂ


Hala Națiunilor, București. 1938



Arhitectura fascistă în România a fost o arhitectură asemănătoare cu cea italiană, care făcea propagandă regalistă și care reprezenta progresul țării prin formele sale ultra-moderne și străine pentru România de atunci. Arhitectura fascistă a apărut în România în planul de sistematizare a capitalei din 1935. Construcțiile trebuiau să fie impunătoare, iar regalitatea să aibă o însemnătate mai mare în acest domeniu. Eu am găsit câteva clădiri care sunt niște exemple de arhitectură fascistă inspirată de la italieni sau germani.

1936

Gara se compune dintr-un pavilion principal, care constituie staţia de călători propriu-zisă, o cabină centrală de mişcare, un corp de gardă, precum şi un peron larg, în parte acoperit, de 70 m lungime, destinat pentru protejare împotriva intemperiilor.

Primul exemplar este Gara Regală București-Băneasa. În anul 1935 Direcția Generală C.F.R. a hotărât să construiască două gări speciale, una situată în capitală, iar cealaltă la Sinaia. Clădirile trebuiau să fie monumentale și să se asocieze cu Suveranul (M.S. Regele Carol al II-lea). Gările erau menite pentru elita românească: membrii familiei regale, șefii de state.

Prima gară construită a fost cea de la Băneasa, pe un teren situat la extremitatea de nord a Capitalei. Gara este compusă dintr-un pavilion principal, care constituie stația de călători propriu-zisă, o cabină centrală de mișcare, un corp de gardă și un peron larg de 70 m lungime.


1936





A doua gară este situată la Sinaia și este o altă Gară Regală. În anul 1937 arhitectul Duiliu Marcu primește de la C.F.R. sarcina de a întocmi un proiect al gării speciale. Noua gară a fost amplasată în vecinătatea gării vechi. Construcția a fost realizată pe ziduri de cărămidă portante, iar fețele exterioare sunt placate cu piatră de Sinaia. Pavilionul central ocupă o suprafață de 300 metri pătrați și este compus din holul de onoare, salonul de recepție, un alt salon mai mic, camera de pază și toalete.


1937





Un alt exemplar de arhitectură mai mult sau mai puțin fascistă din România este Palatul Oficiului Național de Turism, sediul Ministerului Propagandei Naționale.  Clădirea a fost proiectată de către arhitectul Octav Doicescu și este una foarte originală, bazată pe modernismul occidental strict și inspirat de conacele din satele din sudul României. Coloanele care de la intrare aduc aminte de neoromânescul care apunea în acea perioadă și ne duce cu gândul la tradiționalism. Din acest motiv, clădirea a fost foarte potrivită pentru Ministerul Propagandei Naționale, fiind de o factură mai mult sau mai puțin fascistă.



1938

Următoarele exemplare au fost utilizate pentru aceeași propagandă, doar că făceau abatere de la regalitate și se bazau mai mult pe ideologia de tip fascist.

Pavilionul „Expoziția Transnistriei” a fost construit la București în anul 1941 și inaugurat în anul 1942, cu ocazia instaurării Guvernământului Transnistriei. Clădirea monumentală a fost folosită pentru propaganda antonesciană care încerca să justifice această anexare. Expoziția prezenta realizările administrației românești în Transnistria timp de un an.

A


1942




Pe panoul decorativ din dreapta pavilionului expoziției Transnistriei este reprezentat Sfântul Gheorghe, apărător al creștinismului, invocat ca fiind ocrotitorul armatelor române în asediul asupra Odesei în anul 1941.




Pe panoul decorativ din stânga pavilionului expoziției Transnistriei este reprezentat Duca-Vodă, domnitor al Moldovei, domnitor al Munteniei și hătman al Ucrainei. Imaginea lui este folosită cu scopul propagandistic care face legătura dintre administrația română și teritoriul Transnistriei până la râul Bug.



Un alt monument care susține regimul antonescian din România este Turnul Dezrobirii Basarabiei înălțat în anul 1942 în localitatea Ghidighici, lângă Chișinău. Acest monument a fost proiectat de arhitectul Octav Doicescu cu ocazia eliberării Basarabiei de sub ocupația sovietică.

Turnul a fost construit din piatră albă cochiliferă scoasă din carierele din Ghidighici și Cricova. Monumentul a fost ridicat în 60 de zile, iar la construcția acestuia au lucrat 500 de oameni. Această construcție reprezenta de fapt un ansamblu monumental compus din turn, blocul de piatră din față cu pisania și colonadă.














Text de: Cătălin CREȚU

Sursă: Army User, Octav Doicescu, Rezistența Urbană


© BUNGET 2017



Comments

Popular posts from this blog

PROIECTUL SNOB: O LECȚIE DE LIMBĂ ȚIGĂNEASCĂ

Țigani căldărari lângă șatră. — Să trăiți! — Să trăiți! — Te aves bahtalo! (unui bărbat) / Te aves bahtali (unei femei) / Te aves bahtale! (mai multor indivizi) - („Să fii fericit, norocos!”) — Te aves i tu! („Să fii și tu!”) — Noapte bună! — Noapte bună!  — Mai lași ă riat! — Pe sastimaste! („Să fii sănătos!”) — Mulțumesc! — Să fii sănătos! — Nais tucă! (unui om) /  Nais tumengă! (mai multor oameni) — Pe sastimaste! — Cu te cheamă? — Mă cheamă Murșa / Patrina. — Sar bușios? — Me bușuiuvav Murșa / bușiov Patrina. — De unde ești? — Sunt din Chișinău. — Katar san? — Andai Kișinev sîm. — De-al cui? — Eu sunt fiul lui Iono / fiica lui Iono. — Kasko/kaski san? — Me sîm le Ionosko șeav / Ionoski șei. — Din ce neam eși tu? — Din neamul dukoni. — Anda ce vița san? — Andal dukoni. — Câți ani ai? — Douăzeci. — Sodengo san? (unui bărbat) / Sodenghi san? (unei femei) — Bișăngo. (bărbatul) / Bișănghi. (femeia) — Ești însurat / măritată? — Nu,

ARHITECTURA STALINISTĂ

Muzeul literaturii din Baku, Azerbaidjan. 1939 Arhitectura stalinistă a fost un curent apărut în URSS la mijlocul anilor 1930 și care a apus la mijlocul anilor 1950, fiind specific ambițiilor totalitare ale lui Iosif Stalin. Această arhitectură a îmbinat câteva stiluri, unite prin caractere comune, care deosebeau arhitectura stalinistă de celelalte curente arhitecturale din URSS (constructivismul, raționalismul) și din afară (preponderent modernismul). Rolul acesteia era monumentalismul clasic, care îmbina elemente din empire, eclicticism și art déco. După cel de-Al Doilea Război Mondial arhitectura stalinistă s-a extins, astfel, pătrunzând și în țările comuniste europene, Republica Populară Chineză și Republica Populară Democrată Coreeană. Exemplare minunate ale acestui stil în Europa putem găsi în republicile ex-sovietice, Polonia și România. Această arhitectură este prețuită de mulți iubitori de artă, slăvită de neo-naziștii și comuniștii ruși, dar și urâtă de susținătorii