Skip to main content

THE GENERAL EXHIBITION OF BESSARABIA FROM 1925






Neoromanian architecture and art déco at the General Exhibition and Sample Fair in Chișinău, 1925




During the interbellum, Romania was evolving in the architectural domaine, having a great number of skilled architects who would build palaces and social buildings, as the other European countries used to do. In the 1920s, the neoromanian and neobrîncovenian architectural styles were still quite popular in Romania, but thanks to the tight connections to France, the Romanian Kingdom had led to another path: the art déco architectural style. In 1925 in Paris the Decorative Arts Exhibition took place, which enriched the world with a well-defined architecture of the future, from both a stylistic and normative perspective. The French people brought this new style in Romania as well.

The General Exhibition and the Sample Fair were organized during the autumn of the year 1925 in Chișinău, Romanian Kingdom. The exhibition took place in the palace of the Country Council and in the regions close by, where there were several pavilions organized. In the pavilions there were 21 sections, each representing the traditional culture of the Bessarabian county and more.




The pavillion of the miners from Lupeni, Hunedoara county. An interesting building in the form of an early art déco style temple


The guests of this exhibition were representatives of France and Czechoslovakia. The French pavilion is an interesting building, maybe one of the first art déco buildings in Chișinău. The Cehoslovakian pavilion is a minimalist version of a medieval castle. The design of the pavilions is very interesting, as well as attention worthy, especially the French one. On the other hand, the Romanian pavilions were built almost entirely in the neoromanian style. 



I suggest you visit this exhibition through the colored pictures by Bunget Editorial (Redacția Bunget). All of the buildings shown below were completely destroyed at the beginning of the 1960s.


Metallurgical Industry Pavilion
State Monopolies Pavilion


The pavilion of Czechoslovakia


The pavilion of France built in art déco style
The pavilion of France built in art déco style



The pavilion of France built in art déco style
Mechanical mill ”Kogan” pavilion






Text by: Cătălin CREȚU

Source: Chișinău: old pictures

Colorized by: Redacția Bunget



© BUNGET 2017




Comments

Popular posts from this blog

PROIECTUL SNOB: O LECȚIE DE LIMBĂ ȚIGĂNEASCĂ

Țigani căldărari lângă șatră. — Să trăiți! — Să trăiți! — Te aves bahtalo! (unui bărbat) / Te aves bahtali (unei femei) / Te aves bahtale! (mai multor indivizi) - („Să fii fericit, norocos!”) — Te aves i tu! („Să fii și tu!”) — Noapte bună! — Noapte bună!  — Mai lași ă riat! — Pe sastimaste! („Să fii sănătos!”) — Mulțumesc! — Să fii sănătos! — Nais tucă! (unui om) /  Nais tumengă! (mai multor oameni) — Pe sastimaste! — Cu te cheamă? — Mă cheamă Murșa / Patrina. — Sar bușios? — Me bușuiuvav Murșa / bușiov Patrina. — De unde ești? — Sunt din Chișinău. — Katar san? — Andai Kișinev sîm. — De-al cui? — Eu sunt fiul lui Iono / fiica lui Iono. — Kasko/kaski san? — Me sîm le Ionosko șeav / Ionoski șei. — Din ce neam eși tu? — Din neamul dukoni. — Anda ce vița san? — Andal dukoni. — Câți ani ai? — Douăzeci. — Sodengo san? (unui bărbat) / Sodenghi san? (unei femei) — Bișăngo. (bărbatul) / Bișănghi. (femeia) — Ești însurat / măritată? — Nu,

ARHITECTURA STALINISTĂ

Muzeul literaturii din Baku, Azerbaidjan. 1939 Arhitectura stalinistă a fost un curent apărut în URSS la mijlocul anilor 1930 și care a apus la mijlocul anilor 1950, fiind specific ambițiilor totalitare ale lui Iosif Stalin. Această arhitectură a îmbinat câteva stiluri, unite prin caractere comune, care deosebeau arhitectura stalinistă de celelalte curente arhitecturale din URSS (constructivismul, raționalismul) și din afară (preponderent modernismul). Rolul acesteia era monumentalismul clasic, care îmbina elemente din empire, eclicticism și art déco. După cel de-Al Doilea Război Mondial arhitectura stalinistă s-a extins, astfel, pătrunzând și în țările comuniste europene, Republica Populară Chineză și Republica Populară Democrată Coreeană. Exemplare minunate ale acestui stil în Europa putem găsi în republicile ex-sovietice, Polonia și România. Această arhitectură este prețuită de mulți iubitori de artă, slăvită de neo-naziștii și comuniștii ruși, dar și urâtă de susținătorii

ARHITECTURA FASCISTĂ ROMÂNĂ

Hala Națiunilor, București. 1938 Arhitectura fascistă în România a fost o arhitectură asemănătoare cu cea italiană, care făcea propagandă regalistă și care reprezenta progresul țării prin formele sale ultra-moderne și străine pentru România de atunci. Arhitectura fascistă a apărut în România în planul de sistematizare a capitalei din 1935. Construcțiile trebuiau să fie impunătoare, iar regalitatea să aibă o însemnătate mai mare în acest domeniu. Eu am găsit câteva clădiri care sunt niște exemple de arhitectură fascistă inspirată de la italieni sau germani. 1936 Gara se compune dintr-un pavilion principal, care constituie staţia de călători propriu-zisă, o cabină centrală de mişcare, un corp de gardă, precum şi un peron larg, în parte acoperit, de 70 m lungime, destinat pentru protejare împotriva intemperiilor. Primul exemplar este Gara Regală București-Băneasa. În anul 1935 Direcția Generală C.F.R. a hotărât să construiască două gări speciale, una situată în capita