Skip to main content

EXEMPLU DE LOCUINȚĂ DE LA ÎNCEPUTUL SEC. XX



Locuințele trebuie să fie în primul rând funcționale. Să fie economă construcția și întreținerea, să aibă spații largi și să posede diferite facilități accesibile doar pentru locatari. La începutul secolului al XX-lea a apărut moda funcționalismului, care s-a manifestat prin reducerea unelor elemente decorative ale unui bloc în favoare extensiunii volumului. Conceptu lui Van der Rohe „less is more” se aplica și de pe atunci. Mereu mi-au plăcut locuințele vechi, dar dacă e să vorbim despre niște locuințe din trecut care pot fi aplicate cu ușurință în prezent, atunci cred că putem aplica metodele de la începutul veacului trecut.

Am găsit un exemplu interesant în orașul Strasbourg, unde locuiesc și eu acum. Diferența dintre locuințele din panele ale anilor '60 și cele construite în anii 1910 este foarte mare, iar conștientizarea faptului că arhitectura degradează este dureroasă.


În anul 1910, în orașul de la periferia Imperiului German, capitala Landului Alsacia-Lorena, a fost pus în aplicare planul de reproiectare a unor străzi de pe Insula Mare. În Strasbourg au început lucrările asupra Noului Bulevard, care au fost întrerupte de primul Război Mondial și care s-au terminat în anii '60. Important e că lucrările au început încă sub administrația germană, care a reușit să demoleze locuințele insalubre și să construiască altele în loc. Ideea principală era să fac o rută sistematizată pentru tramvai, dar totodată s-a modernizat și înfățișarea bulevardului. După demolări a apărut necesitatea de construi noi locuințe pentru cei ce au rămas fără case. Oamenii din locuințele insalubre reprezentau clasa muncitorească, mai săracă și mai amărâtă. Astfel, noile blocuri trebuiau să fie compacte, simple și ieftine, dar totodată trebuiau să corespundă standardelor de locuință modernă din acea perioadă. Un bloc de acest gen este imobilul Ledigenheim care azi se numește Foyer du Célibataire (Căminul celor singuri).



Imobilul Ledigenheim a fost construit pentru oamenii singuri expulzți din casele demolate și, negreșit, era dotat cu apartamente mici. Intrarea principală a blocului este proiectată pentru a face referință la clădirile noi de pe Neue-Strasse (Noul Bulevard). Construcția imobilului a început în anul 1909 și s-a terminat în anul 1911. Inscripția în germană a fost eliminată după trecerea orașului sub administrația franceză.



Camerele căminului oferă condiții de viață bune, sunt cu mult mai curate decât cele din locuințele Vechiului Strasbourg. Fiecare cameră dispune de o fereastră care permite aeresirea permanentă a încăperii. Locatarii mai beneficiază și de iluminare electrică.





Căminul dispune și de un restaurant bazat pe sitemul Reform-Restauration. Această facilitate este influențată de mișcare Lebensreform care, în calitate de reacție la urbanism și materialism, propune o reîntoarcere la natură.






Căminul este dotat și cu un spațiu de educație populară care le oferă locatarilor modalități de a se cultiva. Acesta dispune și de o pistă de jocuri de masă, care îi ajută pe locatari să se sustragă de la tentațiile orașului.


Un astfel de bloc pare a fi util și pentru zilele noastre. În Republica Moldova și România avem un număr mare de oameni care locuiesc în condiții mizerabile și care au nevoie de o astfel de locuință. De facto, imobilul prezentat ar fi necesar pentru mai multe locuri ale Europei, unde orașele sunt sărace, subdezvoltate, murdare și urâte. Numai municipiul Bălți este plin de case insalubre, blocuri oribile și degradate, care reprezintă al doilea ca mărime oraș din țară.





Text de: Cătălin CREȚU

Sursă: Archives de Strasbourg


© BUNGET 2016



Comments

Popular posts from this blog

PROIECTUL SNOB: O LECȚIE DE LIMBĂ ȚIGĂNEASCĂ

Țigani căldărari lângă șatră. — Să trăiți! — Să trăiți! — Te aves bahtalo! (unui bărbat) / Te aves bahtali (unei femei) / Te aves bahtale! (mai multor indivizi) - („Să fii fericit, norocos!”) — Te aves i tu! („Să fii și tu!”) — Noapte bună! — Noapte bună!  — Mai lași ă riat! — Pe sastimaste! („Să fii sănătos!”) — Mulțumesc! — Să fii sănătos! — Nais tucă! (unui om) /  Nais tumengă! (mai multor oameni) — Pe sastimaste! — Cu te cheamă? — Mă cheamă Murșa / Patrina. — Sar bușios? — Me bușuiuvav Murșa / bușiov Patrina. — De unde ești? — Sunt din Chișinău. — Katar san? — Andai Kișinev sîm. — De-al cui? — Eu sunt fiul lui Iono / fiica lui Iono. — Kasko/kaski san? — Me sîm le Ionosko șeav / Ionoski șei. — Din ce neam eși tu? — Din neamul dukoni. — Anda ce vița san? — Andal dukoni. — Câți ani ai? — Douăzeci. — Sodengo san? (unui bărbat) / Sodenghi san? (unei femei) — Bișăngo. (bărbatul) / Bișănghi. (femeia) — Ești însurat / măritată? — Nu,

ARHITECTURA STALINISTĂ

Muzeul literaturii din Baku, Azerbaidjan. 1939 Arhitectura stalinistă a fost un curent apărut în URSS la mijlocul anilor 1930 și care a apus la mijlocul anilor 1950, fiind specific ambițiilor totalitare ale lui Iosif Stalin. Această arhitectură a îmbinat câteva stiluri, unite prin caractere comune, care deosebeau arhitectura stalinistă de celelalte curente arhitecturale din URSS (constructivismul, raționalismul) și din afară (preponderent modernismul). Rolul acesteia era monumentalismul clasic, care îmbina elemente din empire, eclicticism și art déco. După cel de-Al Doilea Război Mondial arhitectura stalinistă s-a extins, astfel, pătrunzând și în țările comuniste europene, Republica Populară Chineză și Republica Populară Democrată Coreeană. Exemplare minunate ale acestui stil în Europa putem găsi în republicile ex-sovietice, Polonia și România. Această arhitectură este prețuită de mulți iubitori de artă, slăvită de neo-naziștii și comuniștii ruși, dar și urâtă de susținătorii

ARHITECTURA FASCISTĂ ROMÂNĂ

Hala Națiunilor, București. 1938 Arhitectura fascistă în România a fost o arhitectură asemănătoare cu cea italiană, care făcea propagandă regalistă și care reprezenta progresul țării prin formele sale ultra-moderne și străine pentru România de atunci. Arhitectura fascistă a apărut în România în planul de sistematizare a capitalei din 1935. Construcțiile trebuiau să fie impunătoare, iar regalitatea să aibă o însemnătate mai mare în acest domeniu. Eu am găsit câteva clădiri care sunt niște exemple de arhitectură fascistă inspirată de la italieni sau germani. 1936 Gara se compune dintr-un pavilion principal, care constituie staţia de călători propriu-zisă, o cabină centrală de mişcare, un corp de gardă, precum şi un peron larg, în parte acoperit, de 70 m lungime, destinat pentru protejare împotriva intemperiilor. Primul exemplar este Gara Regală București-Băneasa. În anul 1935 Direcția Generală C.F.R. a hotărât să construiască două gări speciale, una situată în capita