Skip to main content

AUTOMOBILELE STREAMLINE MODERNE


Graham din 1938

Streamline modernul este tipul târziu al stilului Art Deco, care s-a manifestat atât în arhitectură, cât și în designul industrial. Acesta a apărut în anii 1930 și se deosebește prin formele rotunjite și aerodinamice, liniile lungi orizontale și uneori elemente nautice.

Primele clădiri streamline au fost desprinse din lucrările artiștilor Bauhaus, iar clădirea considerată ca fiind prima de acest gen este anume Mossehaus.


Stilul a fost încorporarea luminii electrici în structura arhitecturală. Aceste elemente erau specifice pentru pacheboturile vremii, mai cu seamă SS Normandie. Multe clădiri erau construite asemenea unor nave maritime, cum ar fi navele de croazieră, dar uneori se mai îmbinau și elementele aeronavelor. Astfel Streamline Moderne a însemnat viteză. Anume formele aerodinamice ale multor automobile din anii 1930-40 au însemnat o eră streamline în domeniul industriei constructoare de automobile.


Automobilele Streamline Moderne mi se par cele mai frumoase, cele mai elegante, cele mai atrăgătoare și cele mai reușite din punct de vedere estetic. Odată cu progresul economic din anii '30, automobilele au început să apuce acest trend și în anul 1933, la Expoziția Universală din Chicago, compania Cadillac prezintă modelul Fleetwood V-16 Limousine. Acest model a devenit un adevărat vis al oamenilor înstăriți, fiind foarte elegant, modern și deosebit. 


Poate cea mai populară mașină Streamline în România a fost Lincoln Zephyr, care se vindea foarte bine chiar într-un magazine mare de la parterul blocului Malaxa, pe Magheru. Mașina chiar este frumoasă și are stil. Anume automobilele Streamline se deosebesc între ele mai bine decât cele din anii 1920. 



Un Lincoln Zephyr în Los Angeles. 1940

Automobilele de acest tip îmi sunt foarte dragi din cauza faptului că nu au un design prea sofisticat cu exces de detalii, cum e cu cele din anii 1920, dar totuși sunt elegante. Sunt mai rapide, fiind mai aerodinamice, dar și consumul combustibilului este mai scăzut. Schema cu consumul funcționează și până în zilele noastre, numai să ne gândim la economisirea banilor prin cumpărarea automobilelor noi. 


Mie îmi place foarte mult cum arăta bogăția în America anilor '40. Avea foarte multe fețe și încă nu pornise pe drumul spre degradare arhitecturală. Oricum stilul Streamline Moderne și-a continuat existența până în anii 1950-60, după care s-a transformat în ceva mai măreț, fiind modificată cu elementele spațiale. Datorită trendului de atunci, automobilele au încetat să mai fie nave maritime și aerine și au devenit rachete, care nu au fost deloc urâte. 



Studebaker Land Cruiser din 1934
Chrysler Imperial din 1934

Automobilele Streamline sunt considerate de mulți oameni ca fiind cele mai frumoase automobile din istorie, datorită designului impecabil. Adevărul e că în cazul dat este vorba despre celebrele automobile Delahaye, Bugatti sau Rolls Royce, care erau exclusive și extrem de scumpe. Aceste mărci des apar ca fiind Art Deco și nu e o minciună, pentru că Streamline Moderne face parte anume din această epocă. Oricum ar fi mai just să numim aceste mașini Streamline. 
Oldsmobile 60
Nash din 1937
Buick din 1939
Delahaye Cabriolet 135 MS Pourtout. 1947
Lincoln Zephyr. 1940


Ludewig Aero Straßenzepp din 1934. Colorare de: Redacția Bunget
Renault Viva Grand Sport Coupé 1935-39. Colorare de: Redacția Bunget


Cum spuneam și mai înainte, stilul Streamline Moderne a evoluat, fiind dotat cu elemente noi pe parcursul anilor. De exemplu în anii 1950 a apărut elementul „coadă de pește” care făcea ravagii printre iubitorii de automobile. Stilul navei maritime s-a scufundat până la lumea acvatică și totodată s-a înălțat spre alte planete. Coada de pește s-a transformat în spate de rachetă odată cu tendința americanilor de a cerceta spațiul. Anume americanii au dus acest stil mai departe, pentru că europenii l-au minimalizat la maxim după cel de-Al Doilea Război Mondial. 


Decăderea arhitecturii în anii '60 a atins și industria constructoare de mașini. Astfel multe automobile s-e transformase brusc în brutalism, fără a se face o trecere armonioasă. Din fericire, avem o moștenire frumoasă și datoria noastră este să nu o dăm uitării și să păstrăm rămășițele. Iar cei care sunt cuceriți de această epocă trebuie să transmită mai departe ideea, pentru s-ar putea să facem și un revival, ca și cu arhitectura Art Deco.



Rosengart SuperTraction din 1938. Sursă: Bunget Motors
Plymouth Coupé din 1939. Sursă: Bunget Motors


Bugatti Type 49 Coupé Labourdette. Sursă: Bunget Motors





Text de: Cătălin CREȚU

Sursă foto: Redacția Bunget, Bunget Motors, Samsebeskazal, Hemmings, Wikimedia Commons


© BUNGET 2016



Comments

Popular posts from this blog

PROIECTUL SNOB: O LECȚIE DE LIMBĂ ȚIGĂNEASCĂ

Țigani căldărari lângă șatră. — Să trăiți! — Să trăiți! — Te aves bahtalo! (unui bărbat) / Te aves bahtali (unei femei) / Te aves bahtale! (mai multor indivizi) - („Să fii fericit, norocos!”) — Te aves i tu! („Să fii și tu!”) — Noapte bună! — Noapte bună!  — Mai lași ă riat! — Pe sastimaste! („Să fii sănătos!”) — Mulțumesc! — Să fii sănătos! — Nais tucă! (unui om) /  Nais tumengă! (mai multor oameni) — Pe sastimaste! — Cu te cheamă? — Mă cheamă Murșa / Patrina. — Sar bușios? — Me bușuiuvav Murșa / bușiov Patrina. — De unde ești? — Sunt din Chișinău. — Katar san? — Andai Kișinev sîm. — De-al cui? — Eu sunt fiul lui Iono / fiica lui Iono. — Kasko/kaski san? — Me sîm le Ionosko șeav / Ionoski șei. — Din ce neam eși tu? — Din neamul dukoni. — Anda ce vița san? — Andal dukoni. — Câți ani ai? — Douăzeci. — Sodengo san? (unui bărbat) / Sodenghi san? (unei femei) — Bișăngo. (bărbatul) / Bișănghi. (femeia) — Ești însurat / măritată? — Nu,

ARHITECTURA STALINISTĂ

Muzeul literaturii din Baku, Azerbaidjan. 1939 Arhitectura stalinistă a fost un curent apărut în URSS la mijlocul anilor 1930 și care a apus la mijlocul anilor 1950, fiind specific ambițiilor totalitare ale lui Iosif Stalin. Această arhitectură a îmbinat câteva stiluri, unite prin caractere comune, care deosebeau arhitectura stalinistă de celelalte curente arhitecturale din URSS (constructivismul, raționalismul) și din afară (preponderent modernismul). Rolul acesteia era monumentalismul clasic, care îmbina elemente din empire, eclicticism și art déco. După cel de-Al Doilea Război Mondial arhitectura stalinistă s-a extins, astfel, pătrunzând și în țările comuniste europene, Republica Populară Chineză și Republica Populară Democrată Coreeană. Exemplare minunate ale acestui stil în Europa putem găsi în republicile ex-sovietice, Polonia și România. Această arhitectură este prețuită de mulți iubitori de artă, slăvită de neo-naziștii și comuniștii ruși, dar și urâtă de susținătorii

ARHITECTURA FASCISTĂ ROMÂNĂ

Hala Națiunilor, București. 1938 Arhitectura fascistă în România a fost o arhitectură asemănătoare cu cea italiană, care făcea propagandă regalistă și care reprezenta progresul țării prin formele sale ultra-moderne și străine pentru România de atunci. Arhitectura fascistă a apărut în România în planul de sistematizare a capitalei din 1935. Construcțiile trebuiau să fie impunătoare, iar regalitatea să aibă o însemnătate mai mare în acest domeniu. Eu am găsit câteva clădiri care sunt niște exemple de arhitectură fascistă inspirată de la italieni sau germani. 1936 Gara se compune dintr-un pavilion principal, care constituie staţia de călători propriu-zisă, o cabină centrală de mişcare, un corp de gardă, precum şi un peron larg, în parte acoperit, de 70 m lungime, destinat pentru protejare împotriva intemperiilor. Primul exemplar este Gara Regală București-Băneasa. În anul 1935 Direcția Generală C.F.R. a hotărât să construiască două gări speciale, una situată în capita