Skip to main content

O ALTFEL DE ARHITECTURĂ RURALĂ



Mulți entuziaști ai prezentului nu mai știu la ce să facă un revival, căci cam de toate s-au făcut datorită altor entuziaști. Acum, dacă să revedem ce s-a aplicat la sfârșitul epocii moderne și începutul epocii contemporane, putem da de renascentism egiptean, roman, gotic, dar și renașterea stilurilor prin intermediul celui mai adecvat stil arhitectural pentru o civilizație: stilul art déco. Prin art déco s-a readus la viață arhitectura americană precolombiană, care a prins bine în fostele colonii spaniole de pe continentele Americane. La noi s-a făcut renașterea tradiționalismului și adaptarea lui la realitățile epocii: arhitectura neoromânească și neobrâncovenească. 


În prezent, în multe țări ale lumii se încearcă revenirea la o perioadă mai puțin adorată de mulțime, și anume este vorba despre epoca medievală și moștenirea acesteia. Arhitectura gotică a prins bine și mai târziu, dar arhitectura gotică nu a fost populară pentru construcția caselor pentru clasa de mijloc. Luând în considerare faptul că avem nevoie de ceva cât mai funcționalist, dar să fie și bio, am găsit o soluție. Călătorind prin România am observat tendința de a construi la țară niște hidoșenii în loc de case țărănești. Mai mult decât atât, se mai practică și mutilarea caselor tradiționale care au supraviețuit. Iar cel mai rău este acel modernism care nu are deloc ce căuta la țară. Modernismul care șchiopătează, fiind o parodie pentru bauhaus și cubism. Dacă tot am ajuns să nu ne placă casele tradiționale românești, iar bordeiele sunt prea primitive (numai dacă nu locuiești într-o localitate ca Coober Peddy), eu propun să faceți cunoștință cu ceea ce construiau europenii în epoca medievală și antichitate. 



Construcție într-un sat anglo-saxon
Motte-and-bailey cu al doilea cerc de apărare


Aceste modele de case sunt accesibile pentru fiecare, mai ales că e simplă și ieftină construcția, spre deosebire de urâțeniile alea pe care le creăm cu banii făcuți în străinătate ca să arătăm mai înstăriți. Nu-mi place moda oșenilor care-și construiesc palate fără niciun rost. Nu-mi place această modă țigănească de a-și arăta bogățiile, pentru că de ceva timp noi nu o mai facem cum trebuie. În locul angajării unui arhitect capabil, angajăm un semidoct sau chiar ne apucăm singuri de proiectarea caselor și o dăm în bară. 


Casă din perioada culturii Cucuteni

Prima așezare de pe teritoriul Romei

Casă pentru mese și dansuri din epoca Tudorilor

Structura casei lungi scandinave


Ideea e că putem construi de toate. Putem să locuim frumos, într-o țară frumoasă, cu monumentele de arhitectură restaurate pentru ne pasă de trecut și respectăm munca strămoșilor, iar casele noi trebuie să aibă și ele o estetică. Părerea mea este că modernismul nu are ce căuta la țară.







Text de: Cătălin CREȚU


© BUNGET 2016



Comments

Popular posts from this blog

PROIECTUL SNOB: O LECȚIE DE LIMBĂ ȚIGĂNEASCĂ

Țigani căldărari lângă șatră. — Să trăiți! — Să trăiți! — Te aves bahtalo! (unui bărbat) / Te aves bahtali (unei femei) / Te aves bahtale! (mai multor indivizi) - („Să fii fericit, norocos!”) — Te aves i tu! („Să fii și tu!”) — Noapte bună! — Noapte bună!  — Mai lași ă riat! — Pe sastimaste! („Să fii sănătos!”) — Mulțumesc! — Să fii sănătos! — Nais tucă! (unui om) /  Nais tumengă! (mai multor oameni) — Pe sastimaste! — Cu te cheamă? — Mă cheamă Murșa / Patrina. — Sar bușios? — Me bușuiuvav Murșa / bușiov Patrina. — De unde ești? — Sunt din Chișinău. — Katar san? — Andai Kișinev sîm. — De-al cui? — Eu sunt fiul lui Iono / fiica lui Iono. — Kasko/kaski san? — Me sîm le Ionosko șeav / Ionoski șei. — Din ce neam eși tu? — Din neamul dukoni. — Anda ce vița san? — Andal dukoni. — Câți ani ai? — Douăzeci. — Sodengo san? (unui bărbat) / Sodenghi san? (unei femei) — Bișăngo. (bărbatul) / Bișănghi. (femeia) — Ești însurat / măritată? — Nu,

ARHITECTURA STALINISTĂ

Muzeul literaturii din Baku, Azerbaidjan. 1939 Arhitectura stalinistă a fost un curent apărut în URSS la mijlocul anilor 1930 și care a apus la mijlocul anilor 1950, fiind specific ambițiilor totalitare ale lui Iosif Stalin. Această arhitectură a îmbinat câteva stiluri, unite prin caractere comune, care deosebeau arhitectura stalinistă de celelalte curente arhitecturale din URSS (constructivismul, raționalismul) și din afară (preponderent modernismul). Rolul acesteia era monumentalismul clasic, care îmbina elemente din empire, eclicticism și art déco. După cel de-Al Doilea Război Mondial arhitectura stalinistă s-a extins, astfel, pătrunzând și în țările comuniste europene, Republica Populară Chineză și Republica Populară Democrată Coreeană. Exemplare minunate ale acestui stil în Europa putem găsi în republicile ex-sovietice, Polonia și România. Această arhitectură este prețuită de mulți iubitori de artă, slăvită de neo-naziștii și comuniștii ruși, dar și urâtă de susținătorii

ARHITECTURA FASCISTĂ ROMÂNĂ

Hala Națiunilor, București. 1938 Arhitectura fascistă în România a fost o arhitectură asemănătoare cu cea italiană, care făcea propagandă regalistă și care reprezenta progresul țării prin formele sale ultra-moderne și străine pentru România de atunci. Arhitectura fascistă a apărut în România în planul de sistematizare a capitalei din 1935. Construcțiile trebuiau să fie impunătoare, iar regalitatea să aibă o însemnătate mai mare în acest domeniu. Eu am găsit câteva clădiri care sunt niște exemple de arhitectură fascistă inspirată de la italieni sau germani. 1936 Gara se compune dintr-un pavilion principal, care constituie staţia de călători propriu-zisă, o cabină centrală de mişcare, un corp de gardă, precum şi un peron larg, în parte acoperit, de 70 m lungime, destinat pentru protejare împotriva intemperiilor. Primul exemplar este Gara Regală București-Băneasa. În anul 1935 Direcția Generală C.F.R. a hotărât să construiască două gări speciale, una situată în capita