Care era situația automobilelor din anii 1920-30 și ce fel de automobile erau răspândite în Regatul României
Perioada interbelică pentru România este o perioadă deosebită, care cuprindea România Mare, dezvoltarea artelor și tehnologiilor, dar și industrializarea masivă. Abia în perioada interbelică automobilele au devenit populare în România, mai ales pentru faptul că din ce în ce mai mulți oameni își puteau permite un astfel de lux. Am decis să povestesc puțin despre situația șoferilor din acea perioadă, dar și să vă prezint niște imagini de epocă colorate de Redacția Bunget.
Datele statistice sunt disponibile abia din 1926, dar conform cărții Automobilul in România: Istorie și Tehnică scrisă de Chiriac Vasiliu, în perioada 1922-1926 importul de autoturisme a cunoscut o creștere puternică, cu o medie anuală de peste 2000 de unități, astfel ca numărul de automobile din România era în 1926 de 11308 (spre deosebire de cele 1000 din perioada antebelică). În următorii cinci ani, numărul de autoturisme aproape va ajunge la 26000, creșterea fiind datorată implicarii mai mari pe piața a producătorilor străini cum ar fi Ford, Chevrolet, Renault, Fiat sau GM. Aceștia au început să ofere plata in rate și să asigure asistența rutieră și piese de schimb – lucruri care până in 1926 reprezentau o problemă din cauza căreia piața nu putea să crească suficient.
În ceea ce privește repartiția autoturismelor pe provincii, în top trei intra Muntenia (fără București) cu 4125 automobile in 1938, Transilvania cu 3631 și Moldova cu 1992. Bucureștiul avea totuși cele mai multe automobile – 9556 în 1938 și 10664 în 1939, lucru care inseamnă că deținea 37.69%, respectiv 41.21% din piața auto.
Majoritatea automobilelor erau importate din Statele Unite ale Americii. Deși Germania era pe locul doi, diferența era foarte mare.
Totuși, în pofida faptului că în anul 1938 numărul de automobile din România era de aproape trei ori mai mare decât în anul 1926, oricum în țările occidentale situația era mai bună.
Astfel, România nu deținea o piață foarte bună pentru automobile, la fel cum e și azi. Problema drumurilor a fost mereu o problemă în spațiul carpato-danubiano-pontic și trebuie cu siguranță rezolvată.
Vă propun să priviți imaginile de mai jos, fotografiate prin România Mare și colorate de Redacția Bunget.
Cu un Nash din 1929 in anul 1933, la Alba-Iulia. |
Plimbare cu un taxi interbelic, identificabil prin particula "Tx" dinaintea numărului de înmatriculare |
Mercedes 540k Special Roadster fotografiat de Willy Pragher în octombrie 1939 pe bulevardul Brătianu |
Parcat în București |
Expoziție în Casa Marghiloman |
Un Dodge la expoziția din Casa Margiloman |
Parcat în București |
Un taxi Ford V8 Fordor Sedan din 1933 în Brașov |
Un Buick din 1926 |
Un Pontiac Torpedo din 1940 |
București-Băneasa. 1940 |
Text de: Cătălin CREȚU
Sursă foto: România în negru pe alb, Călători interbelici, Epoca de Aur din Perioada Interbelică a României
Colorare de: Redacția Bunget
Sursă documentară: Sfera Politicii
© BUNGET 2016
Comments
Post a Comment