Până la cel de-Al Doilea Război Mondial nu se făceau zboruri civile peste ocean și pentru a călători de pe un continent pe altul trebuia să faci apel la transportul maritim. Pluteau cu pacheboturi, din care cele mai mari aveau lungimea mai mare de 300 m, fiind mult mai masive decât cele de la începutul secolului. Astfel, nava franceză „Normandie” și nava engleză „Queen Mary”, construite încă în anii 1920, în funcțiune au fost puse în anii 1930, iar pachebotul mai mic britanic, „Queen Elizabeth”, a fost pus în funcțiune tocmai în anul 1940. „Normandie” și „Queen Mary” în timpul construcției luptau pentru titlul celui mai mare pachebot, iar după, celui mai rapid din istorie, astfel furând unul de la altul câștigul pentru deplasările peste ocean în timp record. Toată planeta urmărea această rivalitate, la fel cum urmărea și rivalitatea dintre Chrysler Building și Empire State Building, care luptau pentru titlul celui mai înalt zgârie-nori.
Pacheboturile erau proiectate de cei mai buni ingineri ai vremii, iar la interiorul acestora lucrau cei mai buni pictori și arhitecți. Astfel, pacheboturile erau considerate ca fiind adevărate capodopere ale epocii, la crearea cărora, participau inginerii, arhitecții, sculptorii, pictorii și decoratorii. În interiorul navelor (conform opiniei publice, interiorul navei „Normandie” era cel mai frumos) domina veselia veșnică: spuma vinul de Champagne, cânta muzică swing jazz. Călătoria peste Oceanul Atlantic a fost o sărbătoare (bineînțeles că numai pentru cei bogați), dar în timp ce navele deveneau tot mai rapide, sărbătoarea se termina tot mai repede. Treptat, popularitatea sărbătorii a condiționat crearea unor noi pacheboturi în perioada postbelică, croazierele.
Redacția Bunget a adunat imaginile pacheboturilor art deco faimoase. Aproape toate aceste nave au murit. Din trei giganți au rămas doar „Queen Mary”, care servește drept hotel în Long Beach.
Île-de-France
Lungime: 241 m
Numărul maxim de pasageri: 1786
Prima cursă: 1927
Retras: 1959
Primul pachebot art deco. Navele precedente erau clasiciste în interior. „Île-de-France” a avut 8 camere de lux, care erau numite în cinstea celor mai faimoase castele din regiunea Île-de-France. Fiecare dintre camere era decorată de cei care au decorat celebra Expoziție a artelor decorative din Paris în anul 1925.
Kungsholm
Proprietar: Svenska Amerika Linjen
Lungime: 181,32 m
Numărul maxim de pasageri: 1428
Prima cursă: 1928
Retras: 1965
Nava a fost proiectată de către arhitectul Karl Bergsten. Acesta a fost autorul pavilionului suedez la Expoziția artelor decorative din Paris în anul 1925, dar și unui număr mare din Suedia.
Hikawa Maru
Proprietar: Nippon Yusen Kabushiki Kaisha
Lungime: 163,3 m
Numărul maxim de pasageri: 331
Prima cursă: 1930
Retras: 1960
Unul dintre cele trei pacheboturi japoneze, numit în cinstea sfintelor locuri shintoiste. Aceste circula între Yokohama, Vancouver și Seattle. Această navă este pe jumătate pentru pasageri, iar cealaltă jumătate e pentru marfă. Din anul 1961, pachebotul se află în Yokohama și îndeplinește funcția de muzeu.
Normandie
Proprietar: Compagnie Generale Transatlantique
Lungime: 313,7 m
Numărul maxim de pasageri: 1972
Prima cursă: 1935
A fost incendiat: 1942
Cu „Normandie” s-a început epoca pacheboturilor gigantice. Aceasta a fost o capodoperă inginerească, care era diferit de celelalte nave chiar și la exterior, printr-un design unic. Pacheboturile târzii erau inspirate de „Normandie”, dar niciunul nu a fost la fel de frumos și elegant.
Nieuw Amsterdam
Proprietar: Holland-Amerika Lijn
Lungime: 231,5 m
Numărul maxim de pasageri: 1220
Prima cursă: 1938
Retras și dezasamblat: 1974
„Niew Amsterdam” în comparație cu „Normadie” este mic, dar statutul e același, fiind portdrapelul flotei civile neerlandeze. Pachebotul circul din Țările de Jos la New York, iar denumirea le aducea aminte americanilor de cei care au fondat orașul lor.
Text de: Cătălin CREȚU
Sursă: Wikimmedia Commons, Delcampe, UBC Library Digital Collections
© BUNGET 2016
Comments
Post a Comment