Skip to main content

MOARTE SOȚILOR, ÎNCHISOARE AMANȚILOR

Imagine din revista Le Monde Elegant. 1863


În perioada sovietică, în Leningrad (astăzi Sankt-Petersburg) se putea cumpăra haine într-un atelier cu denumirea neoficială „Смерть мужьям, тюрма любовникам” („Moarte soților, închisoare amanților”). Numele glumețului nu a fost păstrat de istorie, din păcate. Însă, putem spune că orice alt magazin de modă poate fi numit astfel. 


Redacția revistei „Новое литературное обозрение” („Noua recenzie literară”) publică câțiva ani la rând almanahuri pentru specialiștii din domeniul istoriei modei. Studiul „Новое платье империи: история российской модной индустрии, 1700-1917” („Noua rochie a imperiului: istoria industriei modei rusești, 1700-1917”) pregătită de istoricul american Christine Ruane se găsește acolo. Redacția Bunget a găsit fragmente din această carte și vă propunem să citiți despre apariția magazinelor de modă moscovite.


La începutul secolului al XX-lea în majoritatea orașelor europene au apărut întregi cartiere comerciale, în care se găseau o mulțime de magazine specializate. De obicei erau localizate în zona centrală de afaceri, ateliere, buticuri, instituții financiare, restaurante, teatrele care serveau drept locul întrunirilor pentru aristocrați. În această zonă se găseau toate tipurile de magazine specializate, începând cu cele pentru burghezie, până la acele magazine mici pentru familie.

Podul Kuznețkii pe o carte poștală pre-revoluționară


În pofida creșterii numărului magazinelor și cartierelor comerciale, târgurile deschise de vechituri nu dispăruse din orașe. De fapt, și în secolul al XX-lea mulți muncitori continuau să facă bani în aceste centre vechi de vânzări, însă în acea perioadă se bucurau de popularitate centrele comerciale de tip modern. În zona rurală majoritatea țăranilor făceau cumpărături la iarmaroace și piețe, deși din în ce mai mulți oameni plecau la cumpărături în orașe.


În Rusia, dezvoltarea piețelor de vechituri se făcea după schema europeană. Până în secolul al XVIII-lea oamenii vindeau marfă în târguri deschise, iar negustorii ambulanți călătoreau cu marfa lor prin orașe și sate. Cumpărăturile se puteau făcea și la iarmaroace mari, care se organizau anual în diferite părți ale țării. Majoritatea aveau loc în Nijnii Novgorod. Luând în considerare faptul că în Rusia dinaintea lui Petru I (Moscovia) majoritatea hainelor erau țesute acasă, la iarmaroace rar se găseau haine.


Primele magazine, în care se vindeau rochii occidentale, au apărut în secolul al XVII-lea în Sloboda (suburbia de țărani care nu erau iobagi; în cazul dat este vorba despre coloniștii germani) Nemțească din Moscova. Micile ateliere deserveau doar occidentalii, care se stabileau în capitală. În atelierele Kremlinului se produceau și haine de tip occidental pentru slujitorii curții. După reformele lui Petru I, europenii au început să deschidă cartiere comerciale cu ateliere frumoase lângă casele aristocraților și instituțiilor financiare.

Moda londoneză și pariziană. 1830-1840

În Moscova, cartierul comercial s-a deschis lângă Kremlin, în Orașul Alb: de la bulevardul Tverskoi până la Podul Kuznețkii. În aceste două cartiere au fost construite cele mai importante magazine, unde se vindeau țesuturi, panglici, pălării, pantofi și accesorii bărbătești. În anul 1852 din 44 de magazine, din Podul Kuznețkii, în cartierul Miasnițkoi, doar două aparțineau unor întreprinzători cu nume de familie rusești.


În Moscova și Petersburg predominau magazinele de două tipuri: atelierele croitorilor și așa numitele „magazine de modă”. Magazinele de modă erau luminoase, largi, cu vitrine frumoase. 


Creșterea vânzărilor le permitea proprietarilor să investească mai mulți bani în publicitatea mărfii. În Rusia francezii se considerau elita comerțului, datorită relațiilor din Paris, însă în ambele capitale făceau mulți bani și germanii și englezii. În perioada dintre anul 1792 și marele incendiu din 1812, moscoviții înstăriți puteau să se îmbrace la atelierul Louis Segur, în magazinele de modă Madame Goutte și Madame Omette, dar și la magazinele Au Gout Parisien și Au Temple du bon Gout. Poziția dominantă a străinilor, mai ales a francezilor, în industria modei s-a păstrat în Rusia până la sfârșitul secolului al XIX-lea. Chiar și proprietarii ruși își numeau magazinele cu denumiri străine, pentru a atrage clienții. În Moscova, la Petrovka, s-au întins la rând magazinele Madame Josephine, Louis Kreizer, Vandrague, Societe Anonyme Jacques și Maison A. Bogen.

Plimbare prin Grădina Louxembourg. 1898

Odată cu dezvoltarea industriei rochiilor gata, magazinele de modă au cunoscut o creștere masivă a concurenței. Au apărut magazine care vindeau rochii direct de pe cuier. Centrul magazinelor rochiilor gata era orașul Moscova. Cele mai importante firme ca M. și I. Mandl, companiile lui Reusenzweig și Frații Petuhov se aflau la Moscova. 


Cheltuielile pentru întreținerea magazinului de tip occidental erau foarte mari. La începutul anilor 1880 prețurile se zbăteau între 8 și 15 mii de ruble pe an. Mai mult decât atât, autoritățile orașelor impuneau impozite adiționale inutile, care mai târziu au distrus acest tip de antreprenoriat în Rusia. În anul 1890 aproape că nu mai rămăsese niciun magazin de lux care zece ani în urmă încă era la modă.


Imagine din revista „Niva”. 1890







Text de: Cătălin CREȚU

Sursă: Christine Ruane, The Empire's New Clothes: A History of the Russian Fashion Industry, 1700-1917


© BUNGET 2016


Comments

Popular posts from this blog

PROIECTUL SNOB: O LECȚIE DE LIMBĂ ȚIGĂNEASCĂ

Țigani căldărari lângă șatră. — Să trăiți! — Să trăiți! — Te aves bahtalo! (unui bărbat) / Te aves bahtali (unei femei) / Te aves bahtale! (mai multor indivizi) - („Să fii fericit, norocos!”) — Te aves i tu! („Să fii și tu!”) — Noapte bună! — Noapte bună!  — Mai lași ă riat! — Pe sastimaste! („Să fii sănătos!”) — Mulțumesc! — Să fii sănătos! — Nais tucă! (unui om) /  Nais tumengă! (mai multor oameni) — Pe sastimaste! — Cu te cheamă? — Mă cheamă Murșa / Patrina. — Sar bușios? — Me bușuiuvav Murșa / bușiov Patrina. — De unde ești? — Sunt din Chișinău. — Katar san? — Andai Kișinev sîm. — De-al cui? — Eu sunt fiul lui Iono / fiica lui Iono. — Kasko/kaski san? — Me sîm le Ionosko șeav / Ionoski șei. — Din ce neam eși tu? — Din neamul dukoni. — Anda ce vița san? — Andal dukoni. — Câți ani ai? — Douăzeci. — Sodengo san? (unui bărbat) / Sodenghi san? (unei femei) — Bișăngo. (bărbatul) / Bișănghi. (femeia) — Ești însurat / măritată? — Nu,

ARHITECTURA STALINISTĂ

Muzeul literaturii din Baku, Azerbaidjan. 1939 Arhitectura stalinistă a fost un curent apărut în URSS la mijlocul anilor 1930 și care a apus la mijlocul anilor 1950, fiind specific ambițiilor totalitare ale lui Iosif Stalin. Această arhitectură a îmbinat câteva stiluri, unite prin caractere comune, care deosebeau arhitectura stalinistă de celelalte curente arhitecturale din URSS (constructivismul, raționalismul) și din afară (preponderent modernismul). Rolul acesteia era monumentalismul clasic, care îmbina elemente din empire, eclicticism și art déco. După cel de-Al Doilea Război Mondial arhitectura stalinistă s-a extins, astfel, pătrunzând și în țările comuniste europene, Republica Populară Chineză și Republica Populară Democrată Coreeană. Exemplare minunate ale acestui stil în Europa putem găsi în republicile ex-sovietice, Polonia și România. Această arhitectură este prețuită de mulți iubitori de artă, slăvită de neo-naziștii și comuniștii ruși, dar și urâtă de susținătorii

ARHITECTURA FASCISTĂ ROMÂNĂ

Hala Națiunilor, București. 1938 Arhitectura fascistă în România a fost o arhitectură asemănătoare cu cea italiană, care făcea propagandă regalistă și care reprezenta progresul țării prin formele sale ultra-moderne și străine pentru România de atunci. Arhitectura fascistă a apărut în România în planul de sistematizare a capitalei din 1935. Construcțiile trebuiau să fie impunătoare, iar regalitatea să aibă o însemnătate mai mare în acest domeniu. Eu am găsit câteva clădiri care sunt niște exemple de arhitectură fascistă inspirată de la italieni sau germani. 1936 Gara se compune dintr-un pavilion principal, care constituie staţia de călători propriu-zisă, o cabină centrală de mişcare, un corp de gardă, precum şi un peron larg, în parte acoperit, de 70 m lungime, destinat pentru protejare împotriva intemperiilor. Primul exemplar este Gara Regală București-Băneasa. În anul 1935 Direcția Generală C.F.R. a hotărât să construiască două gări speciale, una situată în capita