Skip to main content

EXECUȚIA EVREILOR ȘI MINUNEA


Descrierea „execuției evreiești” făcută de padoveanul Andrea Gattaro în agenda sa la 24 iunie 1434.

Arderea evreilor în Bavaria într-o gravură din Nürnberg. 1493


În Basel au fost prinși și executați pentru furt doi evrei germani. Aceștia au fost imediat torturați și au recunoscut fărădelegile. După ce li s-a acordat timp pentru pregătirea unei apărări, li s-a recomandat să se convertească la creștinism, ca să nu moară ca niște animale. Până la urma urmei, unul dintre aceștia a trecut la creștinism și a fost botezat. Când a venit timpul pentru execuție, ei au fos duși la primărie, unde, cum era pe atunci, li s-a zis verdictul și a fost luată decizia definitivă de execuție.


Celui creștinizat i s-a tăiat capul, în timp ce evreul iudeu era spânzurat de picior, lângă un câine.



Cel creștinizat a fost târât prin oraș și i s-a tăiat capul, iar cel iudeu a fost spânzurat de picior lângă un câine. Ajungând la locul execuției, creștinul a căzut în genunchi, și în acel moment, când trebuia să i se taie capul, iudeul l-a scuipat în față. Atunci s-a decis să i se ascundă fața și i s-a tăiat capul cu o sabie. După care călăul s-a apucat de celălalt. Spânzurătoarea de formă triunghiulară a fost instalată pe trei stâlpi de piatră. Câțiva infractori deja erau agățați în lanțuri.


Ajuns la scară, evreul a fost din nou întrebat dacă nu vrea să treacă la creștinism, însă acesta a rămas fidel credinței sale. În sfârșit, piciorul său a fost legat cu osfoară și călăul i-a dat drumul la spânzurătoare. După aceasta, călăul a legat un lanț de piciorul evreului. Apoi, un câine a fost spânzurat de labele din spate fiind agățat chiar lângă evreu. Câinele se smulgea și țipa înfricoșător. Evreul i-a chemat în ajutor pe Moise, Avram și Iacob, dar și întregul său popor, în timp ce preotul care stătea alături îi tot spunea să treacă la creștinism. În această poziție, evreul stătea agățat până la ora două după amiază.


Când și-a dat seama că prorocii lui nu-l va ajuta, evreul a început să o cheme pe Fecioara Maria și atunci a avut loc o minune.


Când și-a dat seama că prorocii nu o să-l ajute, evreul s-a adresat Fecioarei Maria. Brusc a avut loc o adevărată minune. Câinele a încetat să-l atace și s-a liniștit. Văzând aceasta, evreul l-a strigat imediat pe preot, spunând că vrea să fie creștin. Implora să fie botezat. Preotul i-a spus că va face totul posibil ca evreul să fie botezat. Însă totodată spunea că botezul nu-l va salva de la moarte. Evreul era de acord să moară, numai să moară creștin.


Orașul Basel într-o gravură din Nürnberg. 1493


Când conducerea orașului a aflat de aceasta, călăul a fost imediat trimis să dea jos câinele. Astfel, evreul rămăsese singur toată noaptea, primind consolare de la preot și ceilalți. Brusc, mâna sa s-a eliberat și a arătat spre cer. Călăul era uimit și dimineața le-a povestit șefilor despre cele văzute. Șefii s-au uimit și ei. Toți locuitorii orașului Basel s-au îndreptat spre spânzurătoare ca să vadă minunea, întrebând cum de s-a întâmplat una ca asta.


Evreul răspunsese, că s-a oferit cu tot cu suflet lui Dumnezeu și, brusc, mâna lui s-a eliberat. Apoi, preotul s-a îndreptat spre delegatul papal și l-a rugat să vorbească cu bürgermeisterul ca acest individ să fie executat imediat, ca să nu mai sufere. Delegatul a trimis o slugă la episcopul din Lübeck, ambasadorul împăratului. Când scrisoarea a ajuns, episcopul a răspuns: „Nu, eu voi face chiar mai mult decât atât. Eu voi folosi toată influența mea, ca acest om să fie cruțat...” Bürgermeisterii au răspuns că vor discuta această propunere. Ei s-au adunat și a discutat mult vreme. În sfârșit, s-a decis ca infractorul să fie iertat, cu condiția ca acesta va părăsi țara în 8 zile. Pe la nouă seara, evreul a fost dat jos de pe spânzurătoare și a fost dus la episcopul din Lübeck.







Text de: Cătălin CREȚU

Sursă: Togoeva O.I. Limbile dreptății medievale, Wikimedia Commons


© BUNGET 2016



Comments

Popular posts from this blog

PROIECTUL SNOB: O LECȚIE DE LIMBĂ ȚIGĂNEASCĂ

Țigani căldărari lângă șatră. — Să trăiți! — Să trăiți! — Te aves bahtalo! (unui bărbat) / Te aves bahtali (unei femei) / Te aves bahtale! (mai multor indivizi) - („Să fii fericit, norocos!”) — Te aves i tu! („Să fii și tu!”) — Noapte bună! — Noapte bună!  — Mai lași ă riat! — Pe sastimaste! („Să fii sănătos!”) — Mulțumesc! — Să fii sănătos! — Nais tucă! (unui om) /  Nais tumengă! (mai multor oameni) — Pe sastimaste! — Cu te cheamă? — Mă cheamă Murșa / Patrina. — Sar bușios? — Me bușuiuvav Murșa / bușiov Patrina. — De unde ești? — Sunt din Chișinău. — Katar san? — Andai Kișinev sîm. — De-al cui? — Eu sunt fiul lui Iono / fiica lui Iono. — Kasko/kaski san? — Me sîm le Ionosko șeav / Ionoski șei. — Din ce neam eși tu? — Din neamul dukoni. — Anda ce vița san? — Andal dukoni. — Câți ani ai? — Douăzeci. — Sodengo san? (unui bărbat) / Sodenghi san? (unei femei) — Bișăngo. (bărbatul) / Bișănghi. (femeia) — Ești însurat / măritată? — Nu,

ARHITECTURA STALINISTĂ

Muzeul literaturii din Baku, Azerbaidjan. 1939 Arhitectura stalinistă a fost un curent apărut în URSS la mijlocul anilor 1930 și care a apus la mijlocul anilor 1950, fiind specific ambițiilor totalitare ale lui Iosif Stalin. Această arhitectură a îmbinat câteva stiluri, unite prin caractere comune, care deosebeau arhitectura stalinistă de celelalte curente arhitecturale din URSS (constructivismul, raționalismul) și din afară (preponderent modernismul). Rolul acesteia era monumentalismul clasic, care îmbina elemente din empire, eclicticism și art déco. După cel de-Al Doilea Război Mondial arhitectura stalinistă s-a extins, astfel, pătrunzând și în țările comuniste europene, Republica Populară Chineză și Republica Populară Democrată Coreeană. Exemplare minunate ale acestui stil în Europa putem găsi în republicile ex-sovietice, Polonia și România. Această arhitectură este prețuită de mulți iubitori de artă, slăvită de neo-naziștii și comuniștii ruși, dar și urâtă de susținătorii

ARHITECTURA FASCISTĂ ROMÂNĂ

Hala Națiunilor, București. 1938 Arhitectura fascistă în România a fost o arhitectură asemănătoare cu cea italiană, care făcea propagandă regalistă și care reprezenta progresul țării prin formele sale ultra-moderne și străine pentru România de atunci. Arhitectura fascistă a apărut în România în planul de sistematizare a capitalei din 1935. Construcțiile trebuiau să fie impunătoare, iar regalitatea să aibă o însemnătate mai mare în acest domeniu. Eu am găsit câteva clădiri care sunt niște exemple de arhitectură fascistă inspirată de la italieni sau germani. 1936 Gara se compune dintr-un pavilion principal, care constituie staţia de călători propriu-zisă, o cabină centrală de mişcare, un corp de gardă, precum şi un peron larg, în parte acoperit, de 70 m lungime, destinat pentru protejare împotriva intemperiilor. Primul exemplar este Gara Regală București-Băneasa. În anul 1935 Direcția Generală C.F.R. a hotărât să construiască două gări speciale, una situată în capita