Skip to main content

CLĂDIRI MONUMENTALE AMERICANE DEMOLATE



Redacția Bunget vă propune să priviți aceste clădiri monumentale americane care au fost demolate pentru a face loc altor mai tinere. Fenomenul demolării clădirilor cu arhitectură impecabilă pentru a înlocuirea lor cu altele noi, cu mai multă sticlă, este comun pentru mai multe țări din lume. Europa a suferit de astfel de demolări, iar în prezent se discută mult despre reconstruirea unora. În Statele Unite fenomenul a atins nu numai clădirile mici, ca să facă loc zgârie-norilor, ci și zgârie-nori.

Simbolul prosperității americane dintotdeauna a fost maniera de a construi orașe verticale. Începutul secolului al XX-lea a cunoscut o adevărată explozie de zgârie-nori în toate orașele mari din Statele Unite. Multe s-au construit, dar s-au și demolat, inclusiv zgârie-nori, simbolurile prosperității americane. 


Tacoma Building a fost unul dintre primii zgârie-nori din Chicago. Inaugurat în anul 1889, acesta fusese primul proiect major realizat de firma Holabird and Roche. Clădirea respectivă a fost demolată în anul 1929 pentru a fi înlocuită cu One North LaSalle



Masonic Temple Building a fost un zgârie-nori din Chicago, Illinois, construit în anul 1892. Aceasta a fost proiectată de firma Burnham and Root. După înlăturarea turnului cu ceas de pe Board of Trade Building în anul 1895, Masonic Temple Building a devenit cea mai înaltă clădire din oraș. Demolarea a avut loc în anul 1939.




Singer Building sau Singer Tower, de pe Liberty Street și Broadway în districtul Financiar al Manhattanului, a fost o clădire corporatistă cu 47 de etaje inaugurată în anul 1908 ca fiind sediul Singer Manufacturing Company. A fost cea mai înaltă clădire din lume din 1908 până în 1909. O frumusețe rară, iar faptul că a mai fost și zgârie-nor îi dă și mai mult farmec. Aceasta a fost demolată în anul 1968. 




Morrison Hotel a fost un hotel foarte înalt în centrul cartierului Loop din Chicago, Illinois. A fost proiectată de firma arhitecturală Holabird and Roche și inaugurată în anul 1925. Hotelul a fost demolat în anul 1965 ca să facă loc primei clădiri ai Băncii Naționale (Chase Tower).




J.L. Hudson Building („Hudson's”) a fost un magazin universal în centrul orașului Detroit, Michigan. A fost construit la începutul anului 1911, cu adăugări pe parcursul anilor, ultima fiind făcută în anul 1946. Clădirea a fost demolată în anul 1998.




Farmers Bank Building a fost o clădire cu 27 de etaje din Pittsburgh, Pennsylvania. Avea 105 de metri și a fost construită în anul 1902. Demolarea a avut loc în anul 1997




Richfield Tower, cunoscut ca și Richfield Oil Company Building, a fost construită între 1928 și 1929. Aceasta servise drept sediu pentru compania Richfield Oil. A fost proiectată de către Stiles O. Clments și decorată cu o fațadă neagră și aurie minunată, în stilul Art Déco. Schema neobișnuită a culorilor simboliza „aurul negru”, ceea ce însemna afacerea lui Richfield. Sculpturile exterioare au fost făcute de Haig Patigian. Clădirea era amplasată în centrului orașului Los Angeles, California și a fost demolată în anul 1969.











Text de: Cătălin CREȚU

Sursă foto: Wikimedia Commons


© BUNGET 2016

Comments

Popular posts from this blog

PROIECTUL SNOB: O LECȚIE DE LIMBĂ ȚIGĂNEASCĂ

Țigani căldărari lângă șatră. — Să trăiți! — Să trăiți! — Te aves bahtalo! (unui bărbat) / Te aves bahtali (unei femei) / Te aves bahtale! (mai multor indivizi) - („Să fii fericit, norocos!”) — Te aves i tu! („Să fii și tu!”) — Noapte bună! — Noapte bună!  — Mai lași ă riat! — Pe sastimaste! („Să fii sănătos!”) — Mulțumesc! — Să fii sănătos! — Nais tucă! (unui om) /  Nais tumengă! (mai multor oameni) — Pe sastimaste! — Cu te cheamă? — Mă cheamă Murșa / Patrina. — Sar bușios? — Me bușuiuvav Murșa / bușiov Patrina. — De unde ești? — Sunt din Chișinău. — Katar san? — Andai Kișinev sîm. — De-al cui? — Eu sunt fiul lui Iono / fiica lui Iono. — Kasko/kaski san? — Me sîm le Ionosko șeav / Ionoski șei. — Din ce neam eși tu? — Din neamul dukoni. — Anda ce vița san? — Andal dukoni. — Câți ani ai? — Douăzeci. — Sodengo san? (unui bărbat) / Sodenghi san? (unei femei) — Bișăngo. (bărbatul) / Bișănghi. (femeia) — Ești însurat / măritată? — Nu,

ARHITECTURA STALINISTĂ

Muzeul literaturii din Baku, Azerbaidjan. 1939 Arhitectura stalinistă a fost un curent apărut în URSS la mijlocul anilor 1930 și care a apus la mijlocul anilor 1950, fiind specific ambițiilor totalitare ale lui Iosif Stalin. Această arhitectură a îmbinat câteva stiluri, unite prin caractere comune, care deosebeau arhitectura stalinistă de celelalte curente arhitecturale din URSS (constructivismul, raționalismul) și din afară (preponderent modernismul). Rolul acesteia era monumentalismul clasic, care îmbina elemente din empire, eclicticism și art déco. După cel de-Al Doilea Război Mondial arhitectura stalinistă s-a extins, astfel, pătrunzând și în țările comuniste europene, Republica Populară Chineză și Republica Populară Democrată Coreeană. Exemplare minunate ale acestui stil în Europa putem găsi în republicile ex-sovietice, Polonia și România. Această arhitectură este prețuită de mulți iubitori de artă, slăvită de neo-naziștii și comuniștii ruși, dar și urâtă de susținătorii

ARHITECTURA FASCISTĂ ROMÂNĂ

Hala Națiunilor, București. 1938 Arhitectura fascistă în România a fost o arhitectură asemănătoare cu cea italiană, care făcea propagandă regalistă și care reprezenta progresul țării prin formele sale ultra-moderne și străine pentru România de atunci. Arhitectura fascistă a apărut în România în planul de sistematizare a capitalei din 1935. Construcțiile trebuiau să fie impunătoare, iar regalitatea să aibă o însemnătate mai mare în acest domeniu. Eu am găsit câteva clădiri care sunt niște exemple de arhitectură fascistă inspirată de la italieni sau germani. 1936 Gara se compune dintr-un pavilion principal, care constituie staţia de călători propriu-zisă, o cabină centrală de mişcare, un corp de gardă, precum şi un peron larg, în parte acoperit, de 70 m lungime, destinat pentru protejare împotriva intemperiilor. Primul exemplar este Gara Regală București-Băneasa. În anul 1935 Direcția Generală C.F.R. a hotărât să construiască două gări speciale, una situată în capita