Skip to main content

ISTORIA ALTERNATIVĂ A PICTURII SECOLULUI XIX


Friedrich Overbeck „Italia și Germania” (1811-1828)



În anul 1810, câțiva pictori germani, mutându-se la Roma, au creat o obștină într-o mănăstire abandonată, pentru a crea în armonie arta pur creștină înercând să atingă frumusețea renascentismului. Nazariștii (denumirea grupului, probabil, a fost inspirată din obștina antică evreiască a nazoreilor sau din Nazareth, orașul lui Iisus Hristos) se inspirau în proporție egală din arta italiană și germană încercând să facă o sinteză a tradițiilor. După eliberarea Germaniei de sub jugul napoleonian, majoritatea pictorilor nazariști s-au întors acasă. Johann Friedrich Overbeck (1789-1869) a rămas la Roma, dar anume lui îi aparține manifestul programului nazarist ce cuprindea nu numai domeniul artei.


Inițial, acesta a fost doar un manifest al prieteniei. Peste 16 ani după moartea lui Franz Pforr, Overbeck a finisat ideea până la o alegorie mai globală, transformând tabloul într-o „uniune sfântă” ce unea nu numai mâinile eroinelor (Italia poartă o coroană de dafin și haine perugiene, iar Germania poartă un costum din portretele lui Cranach), dar și peisajele din spatele lor: dealurile umbriene ce se topesc și un gotic dur nemțesc. 


Jean Hippolyte Flandrin „Tânărul ce stă pe malul mării” (1836)


Elevul lui Engra, Flandren (1809-1864) a fost un pictor istoric, iar pe acele vremuri astfel erau numiți cei care creau tablouri pe teme religioase. Ele au fost uitate foarte bine. Doar tabloul acestui tânăr a rămas în istoria artei, răspândindu-se în gravuri și litografii, dând naștere „pozei lui Flandren” și multor replici și remake-uri. Inițial, atmosfera antică a corpului nud pare romantică, apoi devine o temă a stilizării istorismului și mai târziu se transformă în modernism, parțial, din cauza manierei ostentative. Flandren a creat o formulă. 


Alphonse Allais „Lupta negrilor într-o peșteră, în timpul nopții” (1893)



Privind acest tablou ne putem imagina cu ușurință cum arătă tabloul lui Alphonse Allais (1854-1905) „Fetele anemice merg spre prima comuniune printr-un viscol de zăpadă” (1894). Aceste „dreptunghiuri” au epuizat biografie lui Allais ca pictor, la fel ca și biografia lui ca fiind compozitor prin „Marșul funerar pentru îngropatul surd”, partitura căruia prezenta o foaie pentru note goală. El nu era acel gen de om care s-ar fi oprit la un anumit domeniu. Acesta era considerat jurnalist, literator, născocitor de anecdote. Odată, fără a părăsi cafeneaua pe care o vizita mereu, acesta a făcut un studiu serios despre fotografia color, a lecuit cu succes oameni cu un placebo inventat de el și a făcut niște descoperiri chimice. Contemporanii nu-l băgau în seamă și făceau glume pe seama lui. Atitudine serioasă față de acest individ a apărut abia în anii 1920. Dadaiștii și suprarealiștii îl considerau geniu, mai ales că Allais a fost mentorul și prietenul lui Erik Satie (autorul primului balet suprarealist).





Text de: Cătălin CREȚU

© BUNGET 2016





Comments

Popular posts from this blog

PROIECTUL SNOB: O LECȚIE DE LIMBĂ ȚIGĂNEASCĂ

Țigani căldărari lângă șatră. — Să trăiți! — Să trăiți! — Te aves bahtalo! (unui bărbat) / Te aves bahtali (unei femei) / Te aves bahtale! (mai multor indivizi) - („Să fii fericit, norocos!”) — Te aves i tu! („Să fii și tu!”) — Noapte bună! — Noapte bună!  — Mai lași ă riat! — Pe sastimaste! („Să fii sănătos!”) — Mulțumesc! — Să fii sănătos! — Nais tucă! (unui om) /  Nais tumengă! (mai multor oameni) — Pe sastimaste! — Cu te cheamă? — Mă cheamă Murșa / Patrina. — Sar bușios? — Me bușuiuvav Murșa / bușiov Patrina. — De unde ești? — Sunt din Chișinău. — Katar san? — Andai Kișinev sîm. — De-al cui? — Eu sunt fiul lui Iono / fiica lui Iono. — Kasko/kaski san? — Me sîm le Ionosko șeav / Ionoski șei. — Din ce neam eși tu? — Din neamul dukoni. — Anda ce vița san? — Andal dukoni. — Câți ani ai? — Douăzeci. — Sodengo san? (unui bărbat) / Sodenghi san? (unei femei) — Bișăngo. (bărbatul) / Bișănghi. (femeia) — Ești însurat / măritată? — Nu,

ARHITECTURA STALINISTĂ

Muzeul literaturii din Baku, Azerbaidjan. 1939 Arhitectura stalinistă a fost un curent apărut în URSS la mijlocul anilor 1930 și care a apus la mijlocul anilor 1950, fiind specific ambițiilor totalitare ale lui Iosif Stalin. Această arhitectură a îmbinat câteva stiluri, unite prin caractere comune, care deosebeau arhitectura stalinistă de celelalte curente arhitecturale din URSS (constructivismul, raționalismul) și din afară (preponderent modernismul). Rolul acesteia era monumentalismul clasic, care îmbina elemente din empire, eclicticism și art déco. După cel de-Al Doilea Război Mondial arhitectura stalinistă s-a extins, astfel, pătrunzând și în țările comuniste europene, Republica Populară Chineză și Republica Populară Democrată Coreeană. Exemplare minunate ale acestui stil în Europa putem găsi în republicile ex-sovietice, Polonia și România. Această arhitectură este prețuită de mulți iubitori de artă, slăvită de neo-naziștii și comuniștii ruși, dar și urâtă de susținătorii

ARHITECTURA FASCISTĂ ROMÂNĂ

Hala Națiunilor, București. 1938 Arhitectura fascistă în România a fost o arhitectură asemănătoare cu cea italiană, care făcea propagandă regalistă și care reprezenta progresul țării prin formele sale ultra-moderne și străine pentru România de atunci. Arhitectura fascistă a apărut în România în planul de sistematizare a capitalei din 1935. Construcțiile trebuiau să fie impunătoare, iar regalitatea să aibă o însemnătate mai mare în acest domeniu. Eu am găsit câteva clădiri care sunt niște exemple de arhitectură fascistă inspirată de la italieni sau germani. 1936 Gara se compune dintr-un pavilion principal, care constituie staţia de călători propriu-zisă, o cabină centrală de mişcare, un corp de gardă, precum şi un peron larg, în parte acoperit, de 70 m lungime, destinat pentru protejare împotriva intemperiilor. Primul exemplar este Gara Regală București-Băneasa. În anul 1935 Direcția Generală C.F.R. a hotărât să construiască două gări speciale, una situată în capita