Skip to main content

COROANA SFÂNTĂ MAGHIARĂ



În constituția maghiară adoptată în anul 2011 se spune că națiunea maghiară „se mândrește... cu sfântul rege Ștefan, care a creat statul maghiar... și l-a făcut parte a Europei creștine” și „ onorează Sfânta coroană, care simbolizează continuitatea constituțională a statalității și unității națiunii”. Coroana menționată este păstrată în clădirea Parlamentului maghiar, iar imaginea ei decorează stema națională. Chiar și lăsând deoparte aparatul arhaic și naționalismul puternic al documentului, rămânem cu întrebări: cum coroana a devenit simbol al republicii parlamentare? Și ce legătură are cu asta regele medieval?

Conform legendei, repetate de nenumărate ori de reprezentanții elitei politice naționaliste, anume cu această coroană a fost încoronat primul conducător creștin al maghiarilor, Ștefan sau Istvan.

Sfântul Istvan, regele maghiar. Tablou de Lukas Kranch de după 1520.


Sfântul rege Istvan este cea mai importantă figură din istoriografia maghiară, pentru că pe vremea domniei acestuia (circa 997-1038) triburile păgâne și nomade ale maghiarilor și-au creat statul independent și s-au convertit la creștinism. În anul 1083 Istvan a fost canonizat și acest lucru ne oferă posibilitatea de a vorbi despre sfințenia lui și dinastiei Arpazilor ca fiind aleasă de Dumnezeu. Cea mai multă informație despre viața lui era cunoscută lumii din „Viața sfântului Ștefan”, bestsellerul medieval scris de episcopul Hartvik în anii 1112-1116. Acolo se vorbește despre cum ambasadorul maghiar a adus din Roma, de la papă, coroana și crucea apostolică, simbolic legitimând statalitatea și independența Ungariei. Multă vreme coroana ce se păstrează în clădirea Parlamentului, se considera dovada veridicității acestei istorii și majoritatea maghiarilor continuă să creadă în aceasta. În realitate, această relicvă are altă origine.

Coroana este constituită din două părți, ce ade jos și ce de sus. Partea de jos („coroana grecească”) reprezintă o diademă bizantină decorată, cu inscriății grecești și imagini ale lui Iisus Hristos cu arhanghelii Mihail și Gavriil (în față), patru sfinți (în părți) și împăratul bizantin Mihail al VII-lea Duka, în stânga și-n dreapta căruia se află fiul său Constantin și regelui maghiar Geza I (în spate). Se pare că în anii 1070 Mihail al VII-lea i-a trimis această coroană lui Geza I în calitate de cadou de nuntă. Pe partea de sus („coroana latină”) se găsește imaginea lui Hristos și a patru apostoli, iar inscripțiile sunt în latină. Uniunea cu coroana grecească s-a făcut în secolul al XII-lea. În secolul al XVI-lea în vârful coroane a apărut crucea. Prin urmare, astăzi este evident că această coroană nu are legătură nici u sfântul Ștefan, nici cu papa.

Vitraliu din bazilica sfântului Ștefan. sec. XIX


Definiția de „Coroana sfântă a Ungariei” a apărut pentru prima oară în anul 1256, iar legătura cu sfântul Ștefan o face regele Andras în anul 1292, atunci când legitimitate puterii regale trebuia atribuită originii latine. De curând, coronarea cu această coroană a devenit obligatorie pentru a deveni monarh maghiar și, prin urmare, coroana ce fusese simbolul regalității devenise purtătorul acesteia. Din această cauză, Robert de Anjou a fost nevoit să se încoroneze de trei ori: în anii 1301, 1309 și 1310.  Primele două ceremonii au avut loc fără coroana sfântă și nobilimea maghiară le recunoștea nelegitime. În anul 1440 regina însărcinată Elizabeta de Luxemburg, cu ajutorul unei slugi, a furat relicva din castelul din Vișegrad, pentru a asigura încoronarea viitorului fiu, Ladislau. Cronicarul italian al lui Mattias Corvinus, Antonio Bonfini, scria că „nici boul, dacă e decorat cu coroana sfântă, trebuie considerat rege sfânt”.


Toate slugile regelui maghiar se numeau slugi ai coroanei regale (fidelis coronae regiae. Către secolul al XIV-lea s-a creat conceptul de „teritorii istorice maghiare” (care inludeau Ungaria de azi și teritorii ale României, Croației, Serbiei, Ucrainei, Slovaciei și Austriei) și acestea se numeau „coroana regatului Ungariei” (corona regni Hungariae). După ce Suleyman Magnificul a ocupat ce mai mare parte a Ungariei, la jurământul ceremonial pe care-l spuneau toți regii maghiari s-a mai adăugat și promisiunea de a „întoarce și încorpora” coroanei pământurile pierdute.

Împărăteasa Maria Teresia. Fragment din tabloul lui Martin van Meitens. 1742


În Timpul Nou, coroana maghiară continua să primească puteri supranaturale. Astfel, în anul 1784, împăratul Sfântului Imperiu Roman și regele Ungariei Iosif al II-lea Habsburg a decis să mute relicva la Viena. Populația a considera că acest lucru a cauzat o mulțime de cataclizme ce cuprinsese Ungaria după: foametea și instabilitatea economică. Prin urmare, în anul 1790, coroana a fost întoarsă la Buda. În secolul al XIX-lea, istoria despre originea papală a coroanei era folosită drept dovadă pentru dreptul maghiarilor la suveranitate, iar regalia medievală s-a transformat în simbol al independenței și integrității teritoriale a Ungariei.


În secolul al XX-lea, istoria descrisă de episcopul Hartvik, a fost pusă la îndoială pentru prima oară și prima jumătate a veacului a trecut cu dispute dintre istoricii care credeau în legenda medievală și istoricii care considerau că în realitate, coroana a fost trimisă lui Ștefan de către împăratul german Otton al III-lea. O importanță deosebită această întrebare a căpătat-o după Marele Război, când Ungaria a pierdut o mare parte din teritoriile sale și la putere a venit regimul autorital a lui Miklos Horthy, care colabora cu Germania nazistă. Coroana încă mai era considerată simbol al națiunii maghiare, statalității și integrității teritoriale, dar dominantă era deja versiunea germană.


După căderea Ungariei horthyste, reprezentații SUA au găsit coroana maghiară ascunsă în Germania ca să o apere de sovietici. Americanii au dus coroana la Fort Knox, unde și a fost studiată deplin pentru prima oară.


Astăzi coroana încă mai este văzută ca fiind simbol al unui întreg complex de idei, care presupun în primul rând integritatea teritorială a Ungariei în granițele existente până la Primul Război Mondial, dar și a conceptului independenței statului maghiar și unitatea națiunii fidele idealurilor istorice. Evident că o astfel de ideologie politică bazată pe mituri național și care legalizează hărțuirea teritorială a țărilor vecine, în Uniunea Europeană, pare a fi arhaică sau chiar înfricoșătoare.





Text de: Cătălin CREȚU

Sursă imagini: Germanisches Nationalmuseum, Narodna galerija Slovensko

Sursă documentară: Péter L. The Holy Crown of Hungary, Visible and Invisible.
Toth E., Szelényi K. Die heilige Krone von Ungarn: Könige und Krönungen.



© BUNGET 2016




Comments

Popular posts from this blog

PROIECTUL SNOB: O LECȚIE DE LIMBĂ ȚIGĂNEASCĂ

Țigani căldărari lângă șatră. — Să trăiți! — Să trăiți! — Te aves bahtalo! (unui bărbat) / Te aves bahtali (unei femei) / Te aves bahtale! (mai multor indivizi) - („Să fii fericit, norocos!”) — Te aves i tu! („Să fii și tu!”) — Noapte bună! — Noapte bună!  — Mai lași ă riat! — Pe sastimaste! („Să fii sănătos!”) — Mulțumesc! — Să fii sănătos! — Nais tucă! (unui om) /  Nais tumengă! (mai multor oameni) — Pe sastimaste! — Cu te cheamă? — Mă cheamă Murșa / Patrina. — Sar bușios? — Me bușuiuvav Murșa / bușiov Patrina. — De unde ești? — Sunt din Chișinău. — Katar san? — Andai Kișinev sîm. — De-al cui? — Eu sunt fiul lui Iono / fiica lui Iono. — Kasko/kaski san? — Me sîm le Ionosko șeav / Ionoski șei. — Din ce neam eși tu? — Din neamul dukoni. — Anda ce vița san? — Andal dukoni. — Câți ani ai? — Douăzeci. — Sodengo san? (unui bărbat) / Sodenghi san? (unei femei) — Bișăngo. (bărbatul) / Bișănghi. (femeia) — Ești însurat / măritată? — Nu,

ARHITECTURA STALINISTĂ

Muzeul literaturii din Baku, Azerbaidjan. 1939 Arhitectura stalinistă a fost un curent apărut în URSS la mijlocul anilor 1930 și care a apus la mijlocul anilor 1950, fiind specific ambițiilor totalitare ale lui Iosif Stalin. Această arhitectură a îmbinat câteva stiluri, unite prin caractere comune, care deosebeau arhitectura stalinistă de celelalte curente arhitecturale din URSS (constructivismul, raționalismul) și din afară (preponderent modernismul). Rolul acesteia era monumentalismul clasic, care îmbina elemente din empire, eclicticism și art déco. După cel de-Al Doilea Război Mondial arhitectura stalinistă s-a extins, astfel, pătrunzând și în țările comuniste europene, Republica Populară Chineză și Republica Populară Democrată Coreeană. Exemplare minunate ale acestui stil în Europa putem găsi în republicile ex-sovietice, Polonia și România. Această arhitectură este prețuită de mulți iubitori de artă, slăvită de neo-naziștii și comuniștii ruși, dar și urâtă de susținătorii

ARHITECTURA FASCISTĂ ROMÂNĂ

Hala Națiunilor, București. 1938 Arhitectura fascistă în România a fost o arhitectură asemănătoare cu cea italiană, care făcea propagandă regalistă și care reprezenta progresul țării prin formele sale ultra-moderne și străine pentru România de atunci. Arhitectura fascistă a apărut în România în planul de sistematizare a capitalei din 1935. Construcțiile trebuiau să fie impunătoare, iar regalitatea să aibă o însemnătate mai mare în acest domeniu. Eu am găsit câteva clădiri care sunt niște exemple de arhitectură fascistă inspirată de la italieni sau germani. 1936 Gara se compune dintr-un pavilion principal, care constituie staţia de călători propriu-zisă, o cabină centrală de mişcare, un corp de gardă, precum şi un peron larg, în parte acoperit, de 70 m lungime, destinat pentru protejare împotriva intemperiilor. Primul exemplar este Gara Regală București-Băneasa. În anul 1935 Direcția Generală C.F.R. a hotărât să construiască două gări speciale, una situată în capita