Pe parcursul a 20 de ani acest automobil nu dispărea din reviste și ziare. Automobilul a devenit celebru și în cinematografie. A mai apărut și în filmul „Fantômas se déchaîne”. A salvat președintele Charles de Gaulle în timpul atentatului. E mai greu de scris despre o legendă decât despre o mașină nouă.
Crearea acestui automobil a început încă pe timpul celui de-Al Doilea Război Mondial. Din cauza situației din Europa, proiectul a fost înghețat. Nimeni nu și-a pus scopul de a șoca lumea întreagă cu un automobil super modern, însă, acest proiect era ținut în secret. Henri Citroёn și-a dorit crearea unui automobil care să fie econom, cu un design simplu și ușor de întreținut. Nu s-a gândit să reinventeze bicicleta, dar ceea ce-a ieșit a fost cu adevărat revoluționar și a uimit toată industria mondială a automobilelor, dar și societatea.
Primul DS a apărut pe 5 octombrie 1955 la cel de-al 42-lea salon auto din Paris. Automobilul a fost atât de uimitor, încât nici astăzi nu apărut unul să se compare cu el ca fiind un automobil al viitorului (poate că Tesla ar fi, dar nu prea șochează designul). Evident că trebuie luat în considerare faptul că lumea nu era atât de alintată pe acea vreme când automobilul în masă era Fiat 1400, iar etalonul ce crea standarde mondiale era Mercedes-Benz. Frumoasa franțuzoaică a cucerti inimile a 12 000 de bărbați care au depus cerere pentru cumpărarea DS.
Producția în masă a automobilului a început deja peste o lună după prezentare. Înfățișarea mașinăriei era unică nu numai prin forme, ci și prin parametri tehnologici. Capotul și ușa portbagajului erau din aluminiu, iar acoperișul din plastic. Geamurile fără rame erau și ele frumoase.
În anul 1958, împreună cu atelierul Chapron, a început producția limuzinelor DS Prestige. Iar la cel de-al 45-lea salon auto din Paris a fost prezentat universalul DS Break (158 km/h). În anul 1960 a apărut DS Cabrio care a fost considerat ca fiind unul dintre cele mai frumoase automobile ale secolului XX.
În anul 1965 DS a fost modernizat. Motoarele noilor construcției au fost de 1,985 l (DS 19a, apoi DS 20) și 2,175 (DS 21). Restylingul DS din 1967 a schimbat partea frontală, în care s-a montat faruri duble în formă de „ochi de pisică”. Farurile se întorceau concomitent cu roțile, ceea ce 40 de ani în urmă părea ceva mistic. În anul 1972 a fost făcută ultima modernizare a modelului. Atunci a apărut versiunea DS 23 cu motorul de 2,347 l și 115 cai putere.
Printre fanii Citroёn DS se găsesc personalități precum Marc Chagal, Alec Guiness, Brigitte Bardot, regele Norvegiei Olaf al V-lea. Încă o versiune specială a fost creată și pentru papa Ioan al XXIII-lea. Conform unor zvonuri, Iurii Gagarin tot ar fi condus un Citroёn DS 18.
Text de: Cătălin CREȚU
Sursă imagini: Cars of Paris, Redacția Bunget
© BUNGET 2016
Comments
Post a Comment