Skip to main content

MUSIKHAUS: CELE MAI BUNE ALBUME ALE ANULUI



Redacția Bunget a creat un top cu cele mai bune albume ale anului 2015. L-am creat ținând cont de piesele din topurile internaționale și de propria experiență.


1. Kendrick Lamar «To Pimp A Butterfly»


După Fergusson aproape fiecare discuție despre afroamericani în societatea americană trage mai mult spre Martin Luther King, spre vechile, dar puternicile instigări la recunoașterea negrilor ca fiind oameni. „To Pimp a Butterfly” descrie imaginea societății afroamericane izolate de albi, galbeni sau de alți americani. Lamar nu este primul și nici nu este ultimul care recită despre faptul că puterea negrilor este în a sa cultură închisă în propriile influențe și ale identității proprii care nu are nevoie de influențe străine. Dar acesta prezintă acest lucru extrem de modern și într-o manieră nemaipomenită. În planul textului este clar că „To Pimp a Butterfly” este absolut liber de către orice influențe neafroamericane. Dar multe spune și muzica, colajul din funkm jazz, poezie. În această muzică nu se aude absolut nimic alb. Pentru Lamar, un negru dintr-o țară în care albii și negrii se pare că s-au înfrățit demult, dar de fapt trăiesc în lumi diferite, acest recitativ și aceste beaturi reprezintă unica metodă logică de expunere a gândurilor.




2. Drake «If You’re Reading This It's Too Late»


„If You're Reading This It's Too Late” este considerat ca fiind un mixtape: aici nu sunt nici hituri de radio, numărul de featuri este minim, toate intrumentalele sunt făcute de beatmakerii imperiului lui Drake OVO Sound, iar toate piesele sunt dedicate tuturor apropiaților. „If You're Reading This It's Too Late” aduce la viață unul dintre sloganurile lui Drake „no new friends” și este cel mai închis proiect al acestuia. Rapperul rămâne cu featuri exclusiv de la oamenii săi, precum Lil Wayne sau PartyNextDoor și demonstrează un accent canadian proaspăt și flow nou. Tape-ul e plin de expresii din slangul din Toronto.



3. The Weeknd «Beauty Behind the Madness»


Primul mixtape de la un tip necunoscut cu nickname-ul ciudat The Weeknd părea în anul 2011 un experiment foarte curajos. Atunci stilul R'n'B încă se asocia cu aur fals. Peste câteva luni au apărut 3 mixtape-uri, personalitatea muzicianului a fost demascată și acesta e un alt canadian.

În anul 2015 R'n'B-ul s-a despărțit în două, între nou ș vechi. Acest lucru a fost recunoscut nu numai de către presă, ci și de către piață. Cel mai important este că Abel este o locomotivă a schimbărilor. Acest lucru în recunoaște chiar el.





4. Lana Del Rey «Honeymoon»


Nu mai e niciun blues-rock ca pe „Ultraviolence”. Al treilea album al Lanei del Rey ne readuce în epoca „Born to Die”, însă fără hip-hop și Kennedy. „Honeymoon” este un fel de soundtrack pentru un film foarte vechi cu viori și stuff. Acest film are setting: California, plajă, un joint și o inimă crăpată. În iTunes track-urile de pe albumul „Honeymoon” sunt la categoria alternative.





5. Oxxxymiron «Горгород»


Un album excepțional de hip-hop car nu s-a mai văzut în Rusia. Mai degrabă o carte audio decât album, dar asta e ideea stilului acestui interpret. Miron Fiodorov aka Oxxxymiron s-a născut la Sankt Petersburg, a crescut în Germania, a făcut studii la Oxford și în urmă cu 4 ani a rupt scena hip-hop din Rusia. A venit din Londra cu grime, dar pe recitativ în rusă, ceea ce a fost un adevărat fenomen. Albumul „Горгород” („Gorgorod”) este cel mai vândut album al anului în Rusia, deși a fost lansat în noiembrie. Albumul povestește despre viața unui scriitor pe nume Mark care s-a băgat în rahat. Totul are loc într-un oraș fictiv numit Gorgorod care se aseamănă cu lumea lui Orwell din „1984”. Mark se îndrăgostește de fiica primarului și se leagă cu grupul de insurecție din oraș. Acesta devine dușman al autorităților și în penultimul track moare împușcat. Albumul este roada unei munci grele și merită ascultat. Albumul este o injecție cu nonconformizm pentru tineri și un exemplu de opere dizidente precum cele ale fraților Strugați pentru maturi.








Text de: Cătălin CREȚU

© BUNGET 2015

Comments

Popular posts from this blog

PROIECTUL SNOB: O LECȚIE DE LIMBĂ ȚIGĂNEASCĂ

Țigani căldărari lângă șatră. — Să trăiți! — Să trăiți! — Te aves bahtalo! (unui bărbat) / Te aves bahtali (unei femei) / Te aves bahtale! (mai multor indivizi) - („Să fii fericit, norocos!”) — Te aves i tu! („Să fii și tu!”) — Noapte bună! — Noapte bună!  — Mai lași ă riat! — Pe sastimaste! („Să fii sănătos!”) — Mulțumesc! — Să fii sănătos! — Nais tucă! (unui om) /  Nais tumengă! (mai multor oameni) — Pe sastimaste! — Cu te cheamă? — Mă cheamă Murșa / Patrina. — Sar bușios? — Me bușuiuvav Murșa / bușiov Patrina. — De unde ești? — Sunt din Chișinău. — Katar san? — Andai Kișinev sîm. — De-al cui? — Eu sunt fiul lui Iono / fiica lui Iono. — Kasko/kaski san? — Me sîm le Ionosko șeav / Ionoski șei. — Din ce neam eși tu? — Din neamul dukoni. — Anda ce vița san? — Andal dukoni. — Câți ani ai? — Douăzeci. — Sodengo san? (unui bărbat) / Sodenghi san? (unei femei) — Bișăngo. (bărbatul) / Bișănghi. (femeia) — Ești însurat / măritată? — Nu,

ARHITECTURA STALINISTĂ

Muzeul literaturii din Baku, Azerbaidjan. 1939 Arhitectura stalinistă a fost un curent apărut în URSS la mijlocul anilor 1930 și care a apus la mijlocul anilor 1950, fiind specific ambițiilor totalitare ale lui Iosif Stalin. Această arhitectură a îmbinat câteva stiluri, unite prin caractere comune, care deosebeau arhitectura stalinistă de celelalte curente arhitecturale din URSS (constructivismul, raționalismul) și din afară (preponderent modernismul). Rolul acesteia era monumentalismul clasic, care îmbina elemente din empire, eclicticism și art déco. După cel de-Al Doilea Război Mondial arhitectura stalinistă s-a extins, astfel, pătrunzând și în țările comuniste europene, Republica Populară Chineză și Republica Populară Democrată Coreeană. Exemplare minunate ale acestui stil în Europa putem găsi în republicile ex-sovietice, Polonia și România. Această arhitectură este prețuită de mulți iubitori de artă, slăvită de neo-naziștii și comuniștii ruși, dar și urâtă de susținătorii

ARHITECTURA FASCISTĂ ROMÂNĂ

Hala Națiunilor, București. 1938 Arhitectura fascistă în România a fost o arhitectură asemănătoare cu cea italiană, care făcea propagandă regalistă și care reprezenta progresul țării prin formele sale ultra-moderne și străine pentru România de atunci. Arhitectura fascistă a apărut în România în planul de sistematizare a capitalei din 1935. Construcțiile trebuiau să fie impunătoare, iar regalitatea să aibă o însemnătate mai mare în acest domeniu. Eu am găsit câteva clădiri care sunt niște exemple de arhitectură fascistă inspirată de la italieni sau germani. 1936 Gara se compune dintr-un pavilion principal, care constituie staţia de călători propriu-zisă, o cabină centrală de mişcare, un corp de gardă, precum şi un peron larg, în parte acoperit, de 70 m lungime, destinat pentru protejare împotriva intemperiilor. Primul exemplar este Gara Regală București-Băneasa. În anul 1935 Direcția Generală C.F.R. a hotărât să construiască două gări speciale, una situată în capita