Skip to main content

MINIMARȚI TALKS: COPIII DIN HAMELN


A fost odată ca niciodată, cam pe la 1284, în orașul german Hameln o invazie de șobolani. Nicio măsură întreprinsă de locuitori nu a oprit acest fenomen extrem de neplăcut. Șobolanii erau atât de mulți, încât atacau pisicile și câinii, și mușcau nounăscuții în leagăne. Magistratul disperat a promis o recompensă oricărui individ ce va putea scăpa orașul de năpastă. „În ziua lui Ioan și Pavel, care era în ziua a 26-a din luna iunie”, a apărut un cântăreț la fluier. Nu este cunoscut cine a fost de fapt și de unde a venit.




Ademenit de recompensa promisă, străiunul și-a scos fluierul și sub melodia acestuia toți șobolanii s-au adunat în rând și l-au urmat pe cântăreț până la râul Weser, unde s-au și înecat.

Magistratul, însă, a decis să nu-și îndeplinească promisiunea și atunci când cântărețul a venit după recompensă, acesta a refuzat să îi o dea. Străinul a dispărut pentru o bucată de timp. După ce orașul se liniștise, muzicianul s-a întors și iarăși a cântat din fluier, însă, de data asta i-a fermacat pe copiii orașului să-l urmeze, iar cei maturi, deasemenea fermecați, nu puteau face nimic. De data aceasta, muzicianul i-a dus pe copii undeva în munți sau chiar sub pământ, astfel făcându-i să dispară pentru totdeauna. Conform legendei, acești copii din Hameln s-au îndreptat spre Transilvnia unde mai târziu au construit șapte cetăți.



Cel mai vechi document în care este menționată plecarea copiilor este manuscrisul de la Lounebourg (1430-1450). Această legendă a devenit cunoscută datorită publicării acesteia în Legende germane (1816) de către Frații Grimm ca Fluierașul Fermecat. Povestea mai apare în poemul lui Goethe (1802, Der Rattenfaenger), în piesa celor de la In Extremo și celor de la Rammstein în piesa Donaukinder. A mai inspirat și alte personalități precum Marina Țvetaeva sau Robert Browning.

Conform legendei, copiii răpiți din Hameln ar fi strămoșii sașilor transilvăneni. Cel mai interesant însă este faptul că data primei etape a colonizării săsești în Transilvania coincide cu data dispariției copiilor din burgul german Hameln.




Puteți să citiți legendele în limba engleză aici, ca să vă asigurați de veridicitatea celor expuse. Aceeași legendă o puteți citi în germană pe pagina oficială a orașului Hameln aici.

În Hameln se mai ține minte despre cele întâmplate și în fiecare duminică din vară se înscenează răpirea copiilor de către cântărețul la fluier. Pe strada unde copiii au fost văzuți ultima dată este interzisă muzica până în prezent.




Text de: Cătălin CREȚU
Sursă foto: Wikipedia

RBT 2015

(c)

Comments

Popular posts from this blog

PROIECTUL SNOB: O LECȚIE DE LIMBĂ ȚIGĂNEASCĂ

Țigani căldărari lângă șatră. — Să trăiți! — Să trăiți! — Te aves bahtalo! (unui bărbat) / Te aves bahtali (unei femei) / Te aves bahtale! (mai multor indivizi) - („Să fii fericit, norocos!”) — Te aves i tu! („Să fii și tu!”) — Noapte bună! — Noapte bună!  — Mai lași ă riat! — Pe sastimaste! („Să fii sănătos!”) — Mulțumesc! — Să fii sănătos! — Nais tucă! (unui om) /  Nais tumengă! (mai multor oameni) — Pe sastimaste! — Cu te cheamă? — Mă cheamă Murșa / Patrina. — Sar bușios? — Me bușuiuvav Murșa / bușiov Patrina. — De unde ești? — Sunt din Chișinău. — Katar san? — Andai Kișinev sîm. — De-al cui? — Eu sunt fiul lui Iono / fiica lui Iono. — Kasko/kaski san? — Me sîm le Ionosko șeav / Ionoski șei. — Din ce neam eși tu? — Din neamul dukoni. — Anda ce vița san? — Andal dukoni. — Câți ani ai? — Douăzeci. — Sodengo san? (unui bărbat) / Sodenghi san? (unei femei) — Bișăngo. (bărbatul) / Bișănghi. (femeia) — Ești însurat / măritată? — Nu,

ARHITECTURA STALINISTĂ

Muzeul literaturii din Baku, Azerbaidjan. 1939 Arhitectura stalinistă a fost un curent apărut în URSS la mijlocul anilor 1930 și care a apus la mijlocul anilor 1950, fiind specific ambițiilor totalitare ale lui Iosif Stalin. Această arhitectură a îmbinat câteva stiluri, unite prin caractere comune, care deosebeau arhitectura stalinistă de celelalte curente arhitecturale din URSS (constructivismul, raționalismul) și din afară (preponderent modernismul). Rolul acesteia era monumentalismul clasic, care îmbina elemente din empire, eclicticism și art déco. După cel de-Al Doilea Război Mondial arhitectura stalinistă s-a extins, astfel, pătrunzând și în țările comuniste europene, Republica Populară Chineză și Republica Populară Democrată Coreeană. Exemplare minunate ale acestui stil în Europa putem găsi în republicile ex-sovietice, Polonia și România. Această arhitectură este prețuită de mulți iubitori de artă, slăvită de neo-naziștii și comuniștii ruși, dar și urâtă de susținătorii

ARHITECTURA FASCISTĂ ROMÂNĂ

Hala Națiunilor, București. 1938 Arhitectura fascistă în România a fost o arhitectură asemănătoare cu cea italiană, care făcea propagandă regalistă și care reprezenta progresul țării prin formele sale ultra-moderne și străine pentru România de atunci. Arhitectura fascistă a apărut în România în planul de sistematizare a capitalei din 1935. Construcțiile trebuiau să fie impunătoare, iar regalitatea să aibă o însemnătate mai mare în acest domeniu. Eu am găsit câteva clădiri care sunt niște exemple de arhitectură fascistă inspirată de la italieni sau germani. 1936 Gara se compune dintr-un pavilion principal, care constituie staţia de călători propriu-zisă, o cabină centrală de mişcare, un corp de gardă, precum şi un peron larg, în parte acoperit, de 70 m lungime, destinat pentru protejare împotriva intemperiilor. Primul exemplar este Gara Regală București-Băneasa. În anul 1935 Direcția Generală C.F.R. a hotărât să construiască două gări speciale, una situată în capita