Naturalistul englez Richard Waller era cunoscut ca traducător și unul dintre primii redactori ai „Lucrărilor filozofice ale societății regale”, unde a publicat astfel de articole precum „Descrierea structurii naturale ai limbii ciocănitoarei” și „Catalogul culorilor simple și mixte cu specimenul fiecărei culori”. Anume cea din urmă conține schema respectivă. Londra, 1688.
© Richard Waller. «A Catalogue of Simple and Mixt Colours with a Specimen of Each Colour». Philosophical Transactions of the Royal Society of London. Vol. 6 (1686–1687). London, 1688
Imaginația teoretică a lui Paul Klee în culori s-a format cel mai activ atunci când preda la Școala Superioară de Construcții și Construirilor Artistice (Bauhaus) în anii 1922-1931. În primul rând acestea se legau de pictarea cu acuarela, iar la baza lor stătea, pe lângă altele, cartea „Către teoria culorii”, scrisă de Johann Wolfgang Goethe la începutul secolului al XIX-lea și care sublinia șase culori ale curcubeului: roșu, oranj, galben, verde, albastru, violet.
© Paul Klee. «Bildnerische Gestaltungslehre». Zentrum Paul Klee, Bern
Această schemă, publicată în anul 1925 în revista americană „Lumea femeii”, trebuie să ajute la alegerea hainelor în dependență de culoarea părului și pielii. Este specificat că veșmintele roșii subliniază roșețea feței, iar oamenilor cu piele gălbuie li se recomandă să nu poarte deloc haine galbene.
© Woman’s World Magazine, 1925 / Flickr
Cel mai important obiect de interes al naturalistului austriac Johann Ignaz Schiffermueler a fost știința de studiere a fluturilor. Din acest motiv în anul 1772 dânsul a publicat cartea „Încercarea de sistematizare a culorilor”. În această ilustrare, modelul comun este trecerea continuă a culorilor.
© Ignaz Schiffermüller. «Versuch eines Farbensystems». Wien, 1772. Watson Library Special Collections
Text de: Cătălin CREȚU
RBT 2015
(c)
Comments
Post a Comment