În a doua jumătate a anilor 1880 inginerul german Carl Benz a vândut primul automobil Motorwagen (cu trei roți de bicicletă, cu motor pe benzină) parizianului Emile Roger și a deschis la Paris filiala firmei sale. Până în anul 1893 au fost fabricate circa 25 de automobile. În paralel cu Benz se deschideau și alte companii care produceau automobile, bazate pe cele mai diferite tehnologii: mașinile erau fabricate masiv sute de întreprinderi în Europa și Statele Unite ale Americii. Cea mai automobilistă țară a ajuns să fie Franța: deja în anul 1903 acolo se producea mai mult de 30 de mii de automobile (aproape jumătate din numărul mondial). După Franța se aflau SUA, Marea Britanie, Germania, Belgia și Italia.
Primele automobile erau deschise, fără acoperișe, geamuri și uși. De aceea oamenilor, care au decis să le conducă, le trebuia niște haine speciale, ce apăra de vânt, praf, murdărie și frig. De obicei se îmbrăcau într-un palton, care era purtat peste haine pe timp călduros, iar cu venirea frigului acesta se schimba pe un palton de piele cu blană sau o manta cu mănuși.
Pentru a apăra capul, bărbații îmbrăcau o pălărie zilnică, chipiu cu căști sau cască de aviator de piele, iar ochii îi apărau ochelarii-conserve construiți astfel încât sticla acestora să nu transpire. Femeile conduceau cu pălării și eșarfe largi asemănătoare cu cele pe care le poartă apicultorii când lucrează la prisacă. Mai mult decât atât, până la apariția în construcția automobilului farurilor electrice, claxonului și portbagajului, șoferul și pasagerii erau nevoiți să-și țină toate bunurile în mâini.
Text de: Cătălin Crețu
RBT 2015
(c)
Comments
Post a Comment