Skip to main content

MINIMARȚI TALKS: MORFOLOGIA GRĂDINII JAPONEZE



Prin lume bântuie o mulțime de mituri. Unii oameni cred că japonezii stau toată ziua în grădinile cu pietre și scriu poezii. Japonezii chiar au scris multe poezii de-a lungul istoriei, dar uite că grădina nu mereu a însemnat ceea ce înseamnă acum pentru ei. În prezent grădina este văzută ca un loc pentru meditație, ca un simplu loc frumos. De o popularitate enormă în occident se bucură așa numitele grădini cu pietre unde aproape că nu crește nicio plantă, ci doar e plin de pietre. Însă la originile sale, arta grădinăritului în Japonia nu avea nicio legătură cu arta. De-a lungul istoriei lungi al acesteia, pentru că prima grădina apare în Japonia în secolul al VII-lea, s-au creat numeroase tipuri de grădini, dar pe toate le unește faptul că în orice grădină japoneză trebuie să fie prezente două elemente: piatra și apa.



Ideea e că grădinile se creau reieșind din închipuirile natur-filozofice chinezești unde pietrei și apei i se atribuie o însemnătate primordială pentru că tuturor elementelor de pe pământ li se atribuie începutul bărbătesc sau femeiesc. Începutul bărbătesc este Yang (lumina, tăria etc.) și cel femeiesc este Yin (întunericul, scurgerea etc.). De aceea grădina a avut rolul de reprezentare a universului. Aceste elemente sunt prezente și în grădinile cu pietre unde rolul apei este reprezentat de către pietrișul alb. 



Există și tratate medievale despre măiestria grădinăritului, dar nu sunt multe pentru că aceasta era tainică. Era tainică pentru că rolul grădinii japoneze  nu era decorația ci apărarea de pătrunderea în casă a spiritelor rele. În amenajarea grădinilor cu pietre este importantă plasarea corectă a pietrelor și alegerea pietrelor potrivite, întrucât diferite pietre au diferite roluri.



Existau și grădini paradisiace. Paradisiace cu înțeles buddhist. În aceste grădini era amenajată o insulă care nu face legătură cu malul printr-un pod pentru că acea insulă semnifică raiul. Ajungerea în rai este foarte dificilă chiar și în Japonia și din acest motiv podul este absent. În astfel de grădin cresc lotuși, iar lotusul este simbolul purității. Datorită faptului că rădăcinile lotusului se scufund în mâl, iar floarea este albă ca zăpada, această floare reprezintă modelul unei vieți corecte. 

Grădinile cu pietre mereu au fost foarte puține și nu se bucurau de vreo popularitate deosebită. Fiind doar un tip periferic de grădină, a devenit popular doar în secolul XX când au impresionat europenii și americanii prin specificul amenajării cu pietre. 




Dacă în trecut grădina a fost un model al universului, atunci în a doua jumătate a al XIX-lea în Japonia apar grădini publice. În Tokio în 1873 a fost deschisă grădina Ueno care funcționează până în prezent. A fost amenajată după ordinul împăratului Meiji și era destinată pentru: 
1. pentru plimbări pe jos, pentru că japonezilor nu le plăcea să meargă pe jos; 
2. pentru expoziții, mitinguri, demonstrări, pentru că în Japonia nu existau piețe și scuaruri pentru așa ceva.



Text de: Cătălin Crețu

RBT 2015


(c)


Comments

Popular posts from this blog

PROIECTUL SNOB: O LECȚIE DE LIMBĂ ȚIGĂNEASCĂ

Țigani căldărari lângă șatră. — Să trăiți! — Să trăiți! — Te aves bahtalo! (unui bărbat) / Te aves bahtali (unei femei) / Te aves bahtale! (mai multor indivizi) - („Să fii fericit, norocos!”) — Te aves i tu! („Să fii și tu!”) — Noapte bună! — Noapte bună!  — Mai lași ă riat! — Pe sastimaste! („Să fii sănătos!”) — Mulțumesc! — Să fii sănătos! — Nais tucă! (unui om) /  Nais tumengă! (mai multor oameni) — Pe sastimaste! — Cu te cheamă? — Mă cheamă Murșa / Patrina. — Sar bușios? — Me bușuiuvav Murșa / bușiov Patrina. — De unde ești? — Sunt din Chișinău. — Katar san? — Andai Kișinev sîm. — De-al cui? — Eu sunt fiul lui Iono / fiica lui Iono. — Kasko/kaski san? — Me sîm le Ionosko șeav / Ionoski șei. — Din ce neam eși tu? — Din neamul dukoni. — Anda ce vița san? — Andal dukoni. — Câți ani ai? — Douăzeci. — Sodengo san? (unui bărbat) / Sodenghi san? (unei femei) — Bișăngo. (bărbatul) / Bișănghi. (femeia) — Ești însurat / măritată? — Nu,

ARHITECTURA STALINISTĂ

Muzeul literaturii din Baku, Azerbaidjan. 1939 Arhitectura stalinistă a fost un curent apărut în URSS la mijlocul anilor 1930 și care a apus la mijlocul anilor 1950, fiind specific ambițiilor totalitare ale lui Iosif Stalin. Această arhitectură a îmbinat câteva stiluri, unite prin caractere comune, care deosebeau arhitectura stalinistă de celelalte curente arhitecturale din URSS (constructivismul, raționalismul) și din afară (preponderent modernismul). Rolul acesteia era monumentalismul clasic, care îmbina elemente din empire, eclicticism și art déco. După cel de-Al Doilea Război Mondial arhitectura stalinistă s-a extins, astfel, pătrunzând și în țările comuniste europene, Republica Populară Chineză și Republica Populară Democrată Coreeană. Exemplare minunate ale acestui stil în Europa putem găsi în republicile ex-sovietice, Polonia și România. Această arhitectură este prețuită de mulți iubitori de artă, slăvită de neo-naziștii și comuniștii ruși, dar și urâtă de susținătorii

ARHITECTURA FASCISTĂ ROMÂNĂ

Hala Națiunilor, București. 1938 Arhitectura fascistă în România a fost o arhitectură asemănătoare cu cea italiană, care făcea propagandă regalistă și care reprezenta progresul țării prin formele sale ultra-moderne și străine pentru România de atunci. Arhitectura fascistă a apărut în România în planul de sistematizare a capitalei din 1935. Construcțiile trebuiau să fie impunătoare, iar regalitatea să aibă o însemnătate mai mare în acest domeniu. Eu am găsit câteva clădiri care sunt niște exemple de arhitectură fascistă inspirată de la italieni sau germani. 1936 Gara se compune dintr-un pavilion principal, care constituie staţia de călători propriu-zisă, o cabină centrală de mişcare, un corp de gardă, precum şi un peron larg, în parte acoperit, de 70 m lungime, destinat pentru protejare împotriva intemperiilor. Primul exemplar este Gara Regală București-Băneasa. În anul 1935 Direcția Generală C.F.R. a hotărât să construiască două gări speciale, una situată în capita