Skip to main content

PROIECTUL SNOB: OAMENII MEI



Nu sunt un mare cunoscător al muzicii româneşti de după '89, dar am ascultat o mulţime de piese atât de bune, încât îmi era greu să cred că sunt produse în România. Diferite formaţii hipstereşti şi extramainstream mă ţin cam departe de muzica românească contemporană, dar nu demult a apărut un proiect nou lansat de nişte băieţi buni care deja ştiau cum se face muzica încă de la Subcarpaţi.

Fraţii Grime este o formaţie ce interpretează un gen de muzică hip hop mai puţin cunoscut în Republica Moldova, dar şi în restul republicilor surori. De la început a mers ca pe slănină, cu flow turbat şi voci lucide. Ascultam ţinând cont de beat, mai puţin de versuri. Eu şi băieţii mei băgam muzica fraţilor români în maşini şi hoinăream prin oraşul înserat. 

Acum Fraţii Grime au lansat un clip nou la piesa "Oamenii mei", care, negreşit, mi-a schimbat părerea faţă de acest band, dar şi faţă de prietenii mei. O piesă absolută minunată cu sound bine gândit şi versuri sincere. O piesă care m-a făcut să înţeleg că muzica României noastre e în mâini bune şi că aceste piese vor ajunge legendare, poate un început de eră muzicală. 

E plăcut să asculţi o astfel de trupă, cu muzică atât de diferită, chiar şi faţă de grime-ul londonez. Deşi mereu mi-au plăcut băieţii de la Subcarpaţi şi munca lor, nu mă gândeam că un astfel de grup ar putea să se transforme într-un monopol underground. Toate proiectele acestora aduc ceva nou utilizând ceva vechi şi astfel deschizând uşile spre un viitor prosper al muzicii româneşti şi, negreşit, transmiţând valorile poporului nostru.

Muzica lor se ascultă uşor şi în orice mediu. Pentru că muzica lor creează o altă ambianţă în jurul ascultătorului, una mai bună, deşi uneori se pare că mai bine nici nu se poate.

Eu, personal, vreau să le mulţumesc lui Vali Umbră, Power pe Vinil şi Bean pentru ceea ce fac şi le urez să ducă această "povară" cât mai departe-n viitor. 

Ceea ce am auzit eu în "Observatorul Baba Novac" şi "Piele de Găină" m-a făcut să simt România. 

Fraţii Grime şi oamenii aăi au lansat poate cea mai tare piesă ("Oamenii Mei") din România mileniului trei.






Text de: Cătălin Creţu

RBT 2015 (c)

Comments

Popular posts from this blog

PROIECTUL SNOB: O LECȚIE DE LIMBĂ ȚIGĂNEASCĂ

Țigani căldărari lângă șatră. — Să trăiți! — Să trăiți! — Te aves bahtalo! (unui bărbat) / Te aves bahtali (unei femei) / Te aves bahtale! (mai multor indivizi) - („Să fii fericit, norocos!”) — Te aves i tu! („Să fii și tu!”) — Noapte bună! — Noapte bună!  — Mai lași ă riat! — Pe sastimaste! („Să fii sănătos!”) — Mulțumesc! — Să fii sănătos! — Nais tucă! (unui om) /  Nais tumengă! (mai multor oameni) — Pe sastimaste! — Cu te cheamă? — Mă cheamă Murșa / Patrina. — Sar bușios? — Me bușuiuvav Murșa / bușiov Patrina. — De unde ești? — Sunt din Chișinău. — Katar san? — Andai Kișinev sîm. — De-al cui? — Eu sunt fiul lui Iono / fiica lui Iono. — Kasko/kaski san? — Me sîm le Ionosko șeav / Ionoski șei. — Din ce neam eși tu? — Din neamul dukoni. — Anda ce vița san? — Andal dukoni. — Câți ani ai? — Douăzeci. — Sodengo san? (unui bărbat) / Sodenghi san? (unei femei) — Bișăngo. (bărbatul) / Bișănghi. (femeia) — Ești însurat / măritată? — Nu,

ARHITECTURA STALINISTĂ

Muzeul literaturii din Baku, Azerbaidjan. 1939 Arhitectura stalinistă a fost un curent apărut în URSS la mijlocul anilor 1930 și care a apus la mijlocul anilor 1950, fiind specific ambițiilor totalitare ale lui Iosif Stalin. Această arhitectură a îmbinat câteva stiluri, unite prin caractere comune, care deosebeau arhitectura stalinistă de celelalte curente arhitecturale din URSS (constructivismul, raționalismul) și din afară (preponderent modernismul). Rolul acesteia era monumentalismul clasic, care îmbina elemente din empire, eclicticism și art déco. După cel de-Al Doilea Război Mondial arhitectura stalinistă s-a extins, astfel, pătrunzând și în țările comuniste europene, Republica Populară Chineză și Republica Populară Democrată Coreeană. Exemplare minunate ale acestui stil în Europa putem găsi în republicile ex-sovietice, Polonia și România. Această arhitectură este prețuită de mulți iubitori de artă, slăvită de neo-naziștii și comuniștii ruși, dar și urâtă de susținătorii

ARHITECTURA FASCISTĂ ROMÂNĂ

Hala Națiunilor, București. 1938 Arhitectura fascistă în România a fost o arhitectură asemănătoare cu cea italiană, care făcea propagandă regalistă și care reprezenta progresul țării prin formele sale ultra-moderne și străine pentru România de atunci. Arhitectura fascistă a apărut în România în planul de sistematizare a capitalei din 1935. Construcțiile trebuiau să fie impunătoare, iar regalitatea să aibă o însemnătate mai mare în acest domeniu. Eu am găsit câteva clădiri care sunt niște exemple de arhitectură fascistă inspirată de la italieni sau germani. 1936 Gara se compune dintr-un pavilion principal, care constituie staţia de călători propriu-zisă, o cabină centrală de mişcare, un corp de gardă, precum şi un peron larg, în parte acoperit, de 70 m lungime, destinat pentru protejare împotriva intemperiilor. Primul exemplar este Gara Regală București-Băneasa. În anul 1935 Direcția Generală C.F.R. a hotărât să construiască două gări speciale, una situată în capita