1
2
3
Am impresia că aproape toată arta contemporană este o nouă haină a împăratului din povestea lui Andersen. Este incredibil cât de bine e descris mecanismul păcălelii publicului contemporan. Haina împăratului ("arta contemporană") nu o poate vedea omul care nu reuşeşte să-şi îndeplinească obligaţiunile (neprofesionist) sau care este prost. Vrei să pari contemporan, "creativ", educat, liberal et caetera, atunci trebuie să "înţelegi" şi chiar să "iubeşti" arta contemporană. Dar în secolul al XIX-lea, la oameni se păstra destul bun simţ şi "simţ al adevărului" pentru a percepe aceşti meşteri aşa cum meritau, şi, negreşit, să-i numească impostori (ceea ce erau în poveste). Societatea contemporană este atât de chinuită de propagandă, i s-a spălat deja creierii, încât astfel de gânduri lucide, cum ar fi acel că regele este pur şi simplu gol, apar din ce în ce mai rar. Ori oamenii sunt creduli şi se lasă prinşi în aprecierile "experţilor", recunoscând că nu înţeleg nimic în asta şi că-şi încredinţează banii părerilor străine, ori încep să aibă dubii în privinţa la capacităţile lor intelectuale.
Omul care vede că ceea ce i se pare un căcat este denumit drept capodoperă artistică, încetează să mai creadă în sine, începe să-i fie ruşine de faptul că aceasta nu-i place. În cel mai bun caz, el nu va lăuda ceea ce nu-i place, ci doar va utiliza fraze comune pentru a nu trezi întrebări. Cel mai des, el laudă ca să nu pară retardat sau demodat. Mai mult decât atât, el încearcă să caute ceea ce găsesc alţii şi, cu timpul, ajunge la ideea că "ceva este". Fie faptul că tot nu-i place, dar el deja poate să răspundă ce este bun în asta (chiar dacă în interiorul minţii conştientizează faptul că nu-i nimic).
Text de: Cătălin Creţu
Artă de: Helen Frankenthaler (1), Jordy van den Nieuwendijk (2), Erich Reusch (3)
RBT 2015 (c)
Comments
Post a Comment