Skip to main content

SENDINGUR



        Când am intrat în cameră, se auzeau zgomote din vechiul radiou. Prin barajele mele nazale se străbătea un miros puternic de ţigări americane, nişte mere stricate de pe masa cea mică de lângă uşă, şi, marijuana. La masa de lângă fereastră erau aşezaţi profesorul Denkmar Stănciulescu şi mult stimatul prefect al judeţului, Onufrie Dobre. Aceştia petreceau timpul distrându-se la greu. Fiecare dintre ei avea în mâini nişte cărţi de joc, iar pe masă erau aruncate bancnote şi fişe de poker. După feţele lor vedeam că ambii sunt convinşi de gloria ce ar putea să-i altepte, însă, ochii lui Onufrie Dobre spuneau că domnul prefect este pe cale să piardă nişte lei în acea seară. Nu am stat mult să-i analizez şi am vorbit.
— 'Seara, domnilor. Mă numesc Baldur Caracudovici. Sunt arhitectul trimis de domnia sa Nicuşor Baumstein pentru prezentarea proiectului noului palat din Poiana Nastăi. Îmi cer scuze pentru deranj, însă, peste 3 ore trebuie să plec într-o deplasare şi nu dispun de mult timp pentru prezentarea schiţelor.
       Domnul Stănciulescu scoate pălăria de pe capul său chel şi priveşte vehement spre mine. Mi-a apărut imaginea unui zbir cu o privire terifiantă, îmbrăcat în venghercă şi fumând nişte iarbă.
— De unde aţi luat că vă aşteptăm, tinere? întrebă profesorul Stănciulescu cu o voce liniştită. Deşi părea a fi liniştit, domnul profesor era drogat praf şi nici nu mai putea să-şi controleze emoţiile aşa cum ar face un burghez adecvat.
— Stimate profesor, mie nu-mi pasă dacă m-aţi aşteptat sau nu. Am fost trimis de contele Baumstein şi tot dânsul este cel care mă va primi înapoi la palat pentru a lucra pentru domnia sa şi curtea familiei sale. Dacă nu aveţi nevoie de un arhitect, atunci pot pleca la un pub unde-mi voi aştepta ora de plecare. 
        Domnul Onufrie Dobre scoate din buze ţigara şi dă replica:
— Eşti curajos, dacă ştii cum zic!
        Aici dialogul dintre mine şi profesor ia sfârşit. Profesorul se ridică uşor de la masă, lasă ţigareta aprinsă cu margina arsă la gura sticlei goale de Jim Beam, şi părăsise treptat camera. Rămân doar eu şi domnul prefect.
— Ia loc. Zise domnul Dobre.
        Eu nu voiam să par nepoliticos şi m-am aşezat la masa de poker de la fereastră.
— De unde te tragi, bă? întrebase prefectul purtând o grimasă mizerabilă ce prezenta imaginea unui escroc bucureştean de mare valoare.
— Păi, domnule Dobte, eu sunt originar din Bahcisarai, din Crimeea, însă, am copilărit în oraşul Kiev. Am răspuns încercând să fiu cât mai laconic.
— De ce contele Baumstein te-a ales pe tine? întrebase domnul Dobre.
— Pentru că sunt bun în ceea ce fac. Am răspuns păstrând calmeţea-n ton.
— Te ocupi cu arhitectura? întrebă domnul Dobre fumând ca un bandit din acea ţigară.
— Sunt arhitect ucrainean de origine română. Am studii în acest domeniu. Studii făcute la Kiev şi Sankt Petersburg. Contele Baumstein ştie că sunt bun şi apreciază stilul meu. 
— Ce stil ai? întrebase prefectul bând ultimul pahar de whisky.
— Expresionism neoromânesc cu mici elemente moderniste şi suprarealiste. Răspunsesem după ce mi-am aprins o ţigară rusească de proastă calitate.
— Este actual acest stil? întrebase domnul Dobre.
— Unii indivizi apreciază acest stil. Sunt şi alte opinii, dar nu prea-mi pasă. Răspunsesem după ce am tras adânc din acea ţigară.
        Domnul Onufrie Dobre se ridică după o altă sticlă de whisky. S-a dus până la minibarul din celălalt colţ al camerei. Era un om care iubea mult alcoolul. Un bulgaro-machidon cu fiţe de burghez bucureştean într-un secol al ştiinţei şi dezmăţului. Eu am stins ţigara şi am băgat-o-n buzunar. M-am ridicat de pe acel scaun învechit şi prăfuit. Am scos walterul şi l-am împuşcat pe domnul prefect de două ori în spate în timp ce dânsul îşi alegea o sticlă mai bună şi mai scumpă din minibarul profesoruui Denkmar Stănciulescu. M-am apropiat de el şi i-am mai tras un glonţ de control în cap. Imediat după ce m-am asigurat că-i moartă javra, am plecat. Am ieşit din cameră şi m-am dus în garaj unde se ascundea profesorul. Acolo am dat de el fumând şi bând lângă o Dacie 1100. El a auzit împuşcătura, însă, nu a fugit. Mi s-a părut dubios acest fapt.
— Vrei să mă omori, jigodie? a întrebat profesorul Stănciulescu cu un ton sever.
— Mi-au ordonat s-o fac! am răspuns ochind pistolul spre profesor.
— Am bănuit de la bun început că eşti un intrus, dar nu am crezut că o să mă omori. A declarat profesorul.
— Tu ai avut şansă să te răsplăteşti! am declarat cu dorinţa de a-l împuşca cât mai repede.
— Dobre îi mort? întrebase profesorul lăsând ţigar şi paharul cu alcool pe o măsuţă mică de alături.
— Da! am declarat eu cu un ton mai dur.
— Eu am vrut să mor în Evpatoria. Acolo m-am născut, acolo am vrut să mor. Acum, însă, văd că nu e atât de simplu să mori cum vrei tu. 
        M-am uitat la el din profil, pentru că nici măcar nu a întors capul să mă vadă. L-am privit cu puţină tristeţe, însă, acest fapt nu m-a împiedicat să-i sparg capul un glonţ fierbinte. Profesorul a căzut la pământ, iar eu nu am mai stat să mă uit la el şi am plecat. Am urcat într-un Alfa Romeo Disco Volante roşu, care i-a aparţinut profesorului şi am plecat de la acea casă spre Odesa, unde mă aştepta libertatea şi banii pentru lichidarea acestor doi escroci.



Text de: Cătălin Creţu

RBT2015  (c)

Comments

Popular posts from this blog

PROIECTUL SNOB: O LECȚIE DE LIMBĂ ȚIGĂNEASCĂ

Țigani căldărari lângă șatră. — Să trăiți! — Să trăiți! — Te aves bahtalo! (unui bărbat) / Te aves bahtali (unei femei) / Te aves bahtale! (mai multor indivizi) - („Să fii fericit, norocos!”) — Te aves i tu! („Să fii și tu!”) — Noapte bună! — Noapte bună!  — Mai lași ă riat! — Pe sastimaste! („Să fii sănătos!”) — Mulțumesc! — Să fii sănătos! — Nais tucă! (unui om) /  Nais tumengă! (mai multor oameni) — Pe sastimaste! — Cu te cheamă? — Mă cheamă Murșa / Patrina. — Sar bușios? — Me bușuiuvav Murșa / bușiov Patrina. — De unde ești? — Sunt din Chișinău. — Katar san? — Andai Kișinev sîm. — De-al cui? — Eu sunt fiul lui Iono / fiica lui Iono. — Kasko/kaski san? — Me sîm le Ionosko șeav / Ionoski șei. — Din ce neam eși tu? — Din neamul dukoni. — Anda ce vița san? — Andal dukoni. — Câți ani ai? — Douăzeci. — Sodengo san? (unui bărbat) / Sodenghi san? (unei femei) — Bișăngo. (bărbatul) / Bișănghi. (femeia) — Ești însurat / măritată? — Nu,

ARHITECTURA STALINISTĂ

Muzeul literaturii din Baku, Azerbaidjan. 1939 Arhitectura stalinistă a fost un curent apărut în URSS la mijlocul anilor 1930 și care a apus la mijlocul anilor 1950, fiind specific ambițiilor totalitare ale lui Iosif Stalin. Această arhitectură a îmbinat câteva stiluri, unite prin caractere comune, care deosebeau arhitectura stalinistă de celelalte curente arhitecturale din URSS (constructivismul, raționalismul) și din afară (preponderent modernismul). Rolul acesteia era monumentalismul clasic, care îmbina elemente din empire, eclicticism și art déco. După cel de-Al Doilea Război Mondial arhitectura stalinistă s-a extins, astfel, pătrunzând și în țările comuniste europene, Republica Populară Chineză și Republica Populară Democrată Coreeană. Exemplare minunate ale acestui stil în Europa putem găsi în republicile ex-sovietice, Polonia și România. Această arhitectură este prețuită de mulți iubitori de artă, slăvită de neo-naziștii și comuniștii ruși, dar și urâtă de susținătorii

ARHITECTURA FASCISTĂ ROMÂNĂ

Hala Națiunilor, București. 1938 Arhitectura fascistă în România a fost o arhitectură asemănătoare cu cea italiană, care făcea propagandă regalistă și care reprezenta progresul țării prin formele sale ultra-moderne și străine pentru România de atunci. Arhitectura fascistă a apărut în România în planul de sistematizare a capitalei din 1935. Construcțiile trebuiau să fie impunătoare, iar regalitatea să aibă o însemnătate mai mare în acest domeniu. Eu am găsit câteva clădiri care sunt niște exemple de arhitectură fascistă inspirată de la italieni sau germani. 1936 Gara se compune dintr-un pavilion principal, care constituie staţia de călători propriu-zisă, o cabină centrală de mişcare, un corp de gardă, precum şi un peron larg, în parte acoperit, de 70 m lungime, destinat pentru protejare împotriva intemperiilor. Primul exemplar este Gara Regală București-Băneasa. În anul 1935 Direcția Generală C.F.R. a hotărât să construiască două gări speciale, una situată în capita