Skip to main content

LÂNGĂ RÂUL EVULUI MEDIU: AOIFE



Aoife este cea mai frumoasă şi inteligentă femelă ever, modelul perfect al unei iubite care să-mi fie camaradă, să-mi fie mereu alături, indiferent de realitate. Ea este modelul perfect al unei fiinţe inexistente.

A vorbi despre iubire a devenit un monolog bizar, faţă de care egoul meu extrem de plictisit proiectează imagini onirice în mintea mea lugubră. Să scriu despre dragoste a devenit un element iremediabil care inoculează ideea utilităţii sale când de fapt, această utilitate este una falsă. Nu că s-ar demoda, dar îi evident că nu mă înalţă şi nu mă ajută să o găsesc pe Aoife. Mi-am injenctat deja prin timpan şi retină ascultând muzică şi citind despre acest "magnific" sentiment al dragostei, care mă doboară lejer prin efemeritatea parodiilor sale. Îs plin de metehne care se scurg neştiutoare prin pix pe foaie scriind versuri absurde dependente de iubire. Dacă suntem ceea ce iubim, atunci eu am toate şansele să fiu abstract. J. Steinbeck i-a scris fiului să nu-i "fie teamă de suferinţă" ceea ce este evident însă, dificil, întrucât noi nici măcar nu ştim ce-i aia suferinţă, nu i-am definit conturul general. Încă nu am un plan de evadare gândit şi de aia risc să rămân o biomasă neproductivă, inconştientă şi alogică, deşi nu sunt sigur nici de aceasta.

Filozoful şi psihologul austriac Otto Weininger, în a sa lucrare "Sex şi caracter" a menţionat anumite aspecte ale dragostei în paralel cu poziţia feminină în societate:

"Femeia, fireşte, reprezintă obiectul creat de Mâinile atracţiei sexuale ale bărbatului. El a creat-o, ca pe un ţel personal, ca pe un chip halucinant, de care cu zgârcenie se apucă visul lui. Ea este păcatul bărbatului, prefăcut în trup. Fiecare bărbat îşi creează o femeie. Dragostea trebuie să acopere acest păcat, nu să-l întărească. Ea înalţă femeia în loc să o distrugă."

Mă pun pe gânduri aceste cuvinte.  Dincolo de planul misogin în care acesta inferiorizează femeia, Otto Weininger abordează şi un alt plan, cel al atractivităţii sexuale sub aspectul dragostei care presupune un element estetic şi vine în contradicţie cu ideea iniţială a funcţiei femeii. Am observat că majoritatea operelor contemporane se dragoste se înconjoară în lumea sexului care este egalat cu iubirea. Acestea reprezintă un fel de element firesc care relevă veridicitatea complexă a acestui sentiment în conformitate cu atractivitatea trupească.

Revenind la Aoife, pot să afirm că după o perioadă mai scurtă decât ar putea fi, am realizat că un astfel de chip imaginar ar putea fi util, deşi este foarte controversat. Uneori ajută să fii mai sigur atunci când eşti în căutarea unui astfel de prieten. Ştii aproape exact de ce ai nevoie şi nu este necesar să încerci diferite tipuri. Totodată, acest model, poate să te împiedice să-ţi găseşti pe cineva care ţi s-ar potrivi. Este important ca el să nu domine, ci să balanseze. Trebuie să rămână o parte şi pentru necunoscut.

So, astfel ajung la ideea că Aoife poate nu e chiar ceea de ce am eu nevoie. Fuckin' dubioasă devine situaţia respectivă. Totuşi nu pot să fiu sigur de ce valori ar trebui să ţin cont pentru moment. 

Iarăşi revin la o Agartă fără să ştiu dacă va veni vreun final perfect după aceste meditaţii.



Autor: Cătălin Creţu
RBT 2015

(c)



Comments

Popular posts from this blog

PROIECTUL SNOB: O LECȚIE DE LIMBĂ ȚIGĂNEASCĂ

Țigani căldărari lângă șatră. — Să trăiți! — Să trăiți! — Te aves bahtalo! (unui bărbat) / Te aves bahtali (unei femei) / Te aves bahtale! (mai multor indivizi) - („Să fii fericit, norocos!”) — Te aves i tu! („Să fii și tu!”) — Noapte bună! — Noapte bună!  — Mai lași ă riat! — Pe sastimaste! („Să fii sănătos!”) — Mulțumesc! — Să fii sănătos! — Nais tucă! (unui om) /  Nais tumengă! (mai multor oameni) — Pe sastimaste! — Cu te cheamă? — Mă cheamă Murșa / Patrina. — Sar bușios? — Me bușuiuvav Murșa / bușiov Patrina. — De unde ești? — Sunt din Chișinău. — Katar san? — Andai Kișinev sîm. — De-al cui? — Eu sunt fiul lui Iono / fiica lui Iono. — Kasko/kaski san? — Me sîm le Ionosko șeav / Ionoski șei. — Din ce neam eși tu? — Din neamul dukoni. — Anda ce vița san? — Andal dukoni. — Câți ani ai? — Douăzeci. — Sodengo san? (unui bărbat) / Sodenghi san? (unei femei) — Bișăngo. (bărbatul) / Bișănghi. (femeia) — Ești însurat / măritată? — Nu,

ARHITECTURA STALINISTĂ

Muzeul literaturii din Baku, Azerbaidjan. 1939 Arhitectura stalinistă a fost un curent apărut în URSS la mijlocul anilor 1930 și care a apus la mijlocul anilor 1950, fiind specific ambițiilor totalitare ale lui Iosif Stalin. Această arhitectură a îmbinat câteva stiluri, unite prin caractere comune, care deosebeau arhitectura stalinistă de celelalte curente arhitecturale din URSS (constructivismul, raționalismul) și din afară (preponderent modernismul). Rolul acesteia era monumentalismul clasic, care îmbina elemente din empire, eclicticism și art déco. După cel de-Al Doilea Război Mondial arhitectura stalinistă s-a extins, astfel, pătrunzând și în țările comuniste europene, Republica Populară Chineză și Republica Populară Democrată Coreeană. Exemplare minunate ale acestui stil în Europa putem găsi în republicile ex-sovietice, Polonia și România. Această arhitectură este prețuită de mulți iubitori de artă, slăvită de neo-naziștii și comuniștii ruși, dar și urâtă de susținătorii

ARHITECTURA FASCISTĂ ROMÂNĂ

Hala Națiunilor, București. 1938 Arhitectura fascistă în România a fost o arhitectură asemănătoare cu cea italiană, care făcea propagandă regalistă și care reprezenta progresul țării prin formele sale ultra-moderne și străine pentru România de atunci. Arhitectura fascistă a apărut în România în planul de sistematizare a capitalei din 1935. Construcțiile trebuiau să fie impunătoare, iar regalitatea să aibă o însemnătate mai mare în acest domeniu. Eu am găsit câteva clădiri care sunt niște exemple de arhitectură fascistă inspirată de la italieni sau germani. 1936 Gara se compune dintr-un pavilion principal, care constituie staţia de călători propriu-zisă, o cabină centrală de mişcare, un corp de gardă, precum şi un peron larg, în parte acoperit, de 70 m lungime, destinat pentru protejare împotriva intemperiilor. Primul exemplar este Gara Regală București-Băneasa. În anul 1935 Direcția Generală C.F.R. a hotărât să construiască două gări speciale, una situată în capita