Skip to main content

JURNALUL NECITITORILOR: LANDSKNECHTUL AGARTEI



          Încă o zi boemă care mă duce din lumea contingentă într-o lume lipsită de vitalitate, creată în mintea mea din gânduri psihedelice, care duce o valiză plină cu idei nonconformiste ce cad peste gândurile altor vremuri grele. Strâns de gât de o imagine morbidă a sorţii, mă pomenesc cu încă o bătaie de cap, cu încă o stâncă în faţa principiilor mele, dar, negreşit, această lipsă de vitalitate din interiorul lumii mele creează o anumită dualitate a egoului meu. În lumea mea nouă, cea care abia începe să se formeze, voi înlocui unele elemente necesare cu nişte noi modele primordiale sau poate mai puţin banale. Vreau să plec de pe tărâmul în care încerc să înlocuiesc singurătatea cu acea fată pistruiată care deja nu mă mai inspiră, dar m-am obişnuit să-mi creez iluzii şi să le culeg într-o cunoaştere tăcută care nu îmi mai povesteşte nimic despre mine şi lumea în care mă duc. Agarta sau Tule?! Habar nu am care este vectorul de dezvoltare a egoului meu atâta timp cât voi păşi pe drumuri din pietre ancestrale. Un freamăt ieşit dintr-un bunget de la marginea codrilor urzelii mele tot încearcă să-mi închidă calea spre perfecţiune. Încetez să mai fiu un copac. Încetez să mai fiu ce am mai fost. 

          Încă o zi nebună care mă transformă-n eroare socială, dar, negreşit, aceasta mă ţine strâns în ghiarele vulturului Agartei. În ghiarele unui vultur ce mă trage în lumea oamenilor superiori, departe de lumea oamenilor apatici. Când Mica Valhală din mintea mea va înceta să îşi mai deschidă porţile sau când Bifröstul va înceta să apară, atunci voi intra în Agarta. Banal sau ireal, dar lumea ce ne-a dat-o zeii e o lume imensă cu vârfuri diferite. 

          Mă aflu într-o lume bătrână care aruncă-n spate mii de umbre, dar care nu sunt văzute de toţi. Ba chiar absurdă pare ideea ocolirii Yggdrasilului şi creearea unui univers paralel atâta timp cât Ragnarökul tot nu mai vine. Măsurată de timp şi experienţa unui număr considerabil de utopişti, lumea lumii luminilor noastre încetează să mai sclipească peste lumile ce vor veni, dar cade peste umbrele sale. Cuprins în etapele creării unei existenţe, acela din mine uită de utilitatea preexistenţei şi astfel se creează o morbiditate în jurul albului sclipirilor lumii luminilor noastre. O Agartă. O Agartă fără postexistenţă. O Agartă făuritoare de lumini şi păduri din cel din urmă gând. 



Text de: Cătălin Creţu

(c) RBT 2014  

Comments

Popular posts from this blog

PROIECTUL SNOB: O LECȚIE DE LIMBĂ ȚIGĂNEASCĂ

Țigani căldărari lângă șatră. — Să trăiți! — Să trăiți! — Te aves bahtalo! (unui bărbat) / Te aves bahtali (unei femei) / Te aves bahtale! (mai multor indivizi) - („Să fii fericit, norocos!”) — Te aves i tu! („Să fii și tu!”) — Noapte bună! — Noapte bună!  — Mai lași ă riat! — Pe sastimaste! („Să fii sănătos!”) — Mulțumesc! — Să fii sănătos! — Nais tucă! (unui om) /  Nais tumengă! (mai multor oameni) — Pe sastimaste! — Cu te cheamă? — Mă cheamă Murșa / Patrina. — Sar bușios? — Me bușuiuvav Murșa / bușiov Patrina. — De unde ești? — Sunt din Chișinău. — Katar san? — Andai Kișinev sîm. — De-al cui? — Eu sunt fiul lui Iono / fiica lui Iono. — Kasko/kaski san? — Me sîm le Ionosko șeav / Ionoski șei. — Din ce neam eși tu? — Din neamul dukoni. — Anda ce vița san? — Andal dukoni. — Câți ani ai? — Douăzeci. — Sodengo san? (unui bărbat) / Sodenghi san? (unei femei) — Bișăngo. (bărbatul) / Bișănghi. (femeia) — Ești însurat / măritată? — Nu,

ARHITECTURA STALINISTĂ

Muzeul literaturii din Baku, Azerbaidjan. 1939 Arhitectura stalinistă a fost un curent apărut în URSS la mijlocul anilor 1930 și care a apus la mijlocul anilor 1950, fiind specific ambițiilor totalitare ale lui Iosif Stalin. Această arhitectură a îmbinat câteva stiluri, unite prin caractere comune, care deosebeau arhitectura stalinistă de celelalte curente arhitecturale din URSS (constructivismul, raționalismul) și din afară (preponderent modernismul). Rolul acesteia era monumentalismul clasic, care îmbina elemente din empire, eclicticism și art déco. După cel de-Al Doilea Război Mondial arhitectura stalinistă s-a extins, astfel, pătrunzând și în țările comuniste europene, Republica Populară Chineză și Republica Populară Democrată Coreeană. Exemplare minunate ale acestui stil în Europa putem găsi în republicile ex-sovietice, Polonia și România. Această arhitectură este prețuită de mulți iubitori de artă, slăvită de neo-naziștii și comuniștii ruși, dar și urâtă de susținătorii

ARHITECTURA FASCISTĂ ROMÂNĂ

Hala Națiunilor, București. 1938 Arhitectura fascistă în România a fost o arhitectură asemănătoare cu cea italiană, care făcea propagandă regalistă și care reprezenta progresul țării prin formele sale ultra-moderne și străine pentru România de atunci. Arhitectura fascistă a apărut în România în planul de sistematizare a capitalei din 1935. Construcțiile trebuiau să fie impunătoare, iar regalitatea să aibă o însemnătate mai mare în acest domeniu. Eu am găsit câteva clădiri care sunt niște exemple de arhitectură fascistă inspirată de la italieni sau germani. 1936 Gara se compune dintr-un pavilion principal, care constituie staţia de călători propriu-zisă, o cabină centrală de mişcare, un corp de gardă, precum şi un peron larg, în parte acoperit, de 70 m lungime, destinat pentru protejare împotriva intemperiilor. Primul exemplar este Gara Regală București-Băneasa. În anul 1935 Direcția Generală C.F.R. a hotărât să construiască două gări speciale, una situată în capita