Skip to main content

BALDEA. VÂNTURILE PĂDURII




Episodul I. 
Ploaia fără vlagă.

1.Stoica

"E cam întuneric aici. Nu mai văd nimic. Nici măcar nu-mi pot vedea gândurile care deja încep să se scufunde într-o rătăceală."

Zeci de mii de stropi cădeau în preajma lui. De câte ori nu ar încerca Stoica să le urmeze, stropii fugeau de el precum ar fi fermecaţi.De-ar fi sau nu loc pentru vrăjeală într-un spaţiu atât de necunoscut ca acela în care se afla Stoica, oricum era dificil să te orientezi când totul în jur fu nevăzut. Stoica începu să-i bănuiască pe zei, învinuindu-l pe Kandaonis pentru toate. Se mai gândea Stoica şi la faptele sale din trecut, la fărădelegile săvârşite împreună cu mercenarii săi, cu sufletul neîmpăcat şi furia din inima sa.

Stropii continuau să cadă, iar stoica simţea apropierea somnului. Somnul nu a fost unul obişnuit, ci unul vrăjit. Simţea o forţă a duhurilor rele ce încercau să-l omoare. El însă închise ochii şi sel lăsase dus de muzica apei vrăjite. Negreşit, acea muzică îl duse într-un vis al unui somn mai adânc decât Kagaiura. De parcă s-ar fi rupt de lume şi a pierdut contactul cu propriul său trup. Vrăjit, torturat de neştiinţă. Pierdut printre vise întunecate trimise de zei, Stoica rămâne a fi închis pentru lumină.

Erau şi vremuri când Stoica călărea prin munţi şi văi omorând dihanii în vânătoarea de nestemate şi alte bogăţii. Nu era el singurul care fugea după glămujdeala fluviilor sau şoaptele pădurilor, dar acest fapt nu l-a deranjat niciodată. Stoica îşi distrugea duşmanii fără milă. Nu ar fi acceptat niciodată o înţelegere cu duşmanul. Mereu a fost un luptător înrăit. Poate de asta zeii nu-i ascultau rugăciunile!? Straniu, dar locul acesta diavolesc îl îmblânzea. Stoica nu mai încerca să fugă de ceea ce nu-i place.

2.Baldea

Trecând prin lanurile Hădăraşului, ajunsese în pădurea Dârstarului. Cea mai mare pădure din nordul apropiat l-a prins pe Baldea şi camarazii lui. Mâncarea nu mai era atât de multă ca înainte, iar Baldea părea înfometat.

—Priveşte acolo! exclamase Mihoc arătând cu degetul spre un cerb.

Baldea coborî de pe cal, luă arcul în mână şi porni încet spre cerb. Încetul cu încetul, Baldea reuşise să se apropie cât se poate de suficient pentru a-l doborî. Ridicase arcul şi-l îndreptase spre cerb. A tras cu arcul ţintind săgeata în gât. Cerbul căzu la pământ.

—Bravo! exclamase Mihoc, coborând şi el de pe cal ca să apuce prada.

—Nimeni nu o făcea mai bine decât tine. -spuse Branea urmândul pe Mihoc.

Baldea puse mâna pe capul cerbului şi-l privi cu atenţie. A început să-l mângâie şi s-a pus pe gânduri.

"Cât de mulţi cerbi sunt ca să-i omorâm noi, oamenii?" se întrebase Baldea. 
"Oamenii sunt unicele animale ce se omoară între ele fără milă. Făpturi rele ce nu ştiu să trăiască în armonie cu natura."

3.Mihoc

"Teribil de puternic e omul, dar întrebarea e dacă are sau nu raţiune. Evident sau nu, dar omul face parte din procesul unei selecţii naturale pentru că făptura sa reprezintă şi ea o parte din natură. Oare se merită sângele vărsat?!" se întrebă Mihoc târând împreună cu camarazii săi cerbul, spre a-l duce într-un loc mai acoperit. Un loc mai potrivit pentru odihna bravilor.

A început să bată vântul aşa cum nu s-a mai văzut de câteva zile. Acest vânt este unul firesc şi Mihoc ştia asta. I s-a făcut frig, dar Dârstarul este un tărâm mai rece decât celelalte. Mihoc e de pe aici. Este şi el un om crud, poate chiar nemilos. Un lucru e sigur: Mihoc e un orav care ştie ce înseamnă viaţa de pustnic.


Va urma ...



Text: Cătălin Creţu


(c) RBT 2014

Comments

Popular posts from this blog

PROIECTUL SNOB: O LECȚIE DE LIMBĂ ȚIGĂNEASCĂ

Țigani căldărari lângă șatră. — Să trăiți! — Să trăiți! — Te aves bahtalo! (unui bărbat) / Te aves bahtali (unei femei) / Te aves bahtale! (mai multor indivizi) - („Să fii fericit, norocos!”) — Te aves i tu! („Să fii și tu!”) — Noapte bună! — Noapte bună!  — Mai lași ă riat! — Pe sastimaste! („Să fii sănătos!”) — Mulțumesc! — Să fii sănătos! — Nais tucă! (unui om) /  Nais tumengă! (mai multor oameni) — Pe sastimaste! — Cu te cheamă? — Mă cheamă Murșa / Patrina. — Sar bușios? — Me bușuiuvav Murșa / bușiov Patrina. — De unde ești? — Sunt din Chișinău. — Katar san? — Andai Kișinev sîm. — De-al cui? — Eu sunt fiul lui Iono / fiica lui Iono. — Kasko/kaski san? — Me sîm le Ionosko șeav / Ionoski șei. — Din ce neam eși tu? — Din neamul dukoni. — Anda ce vița san? — Andal dukoni. — Câți ani ai? — Douăzeci. — Sodengo san? (unui bărbat) / Sodenghi san? (unei femei) — Bișăngo. (bărbatul) / Bișănghi. (femeia) — Ești însurat / măritată? — Nu,

ARHITECTURA STALINISTĂ

Muzeul literaturii din Baku, Azerbaidjan. 1939 Arhitectura stalinistă a fost un curent apărut în URSS la mijlocul anilor 1930 și care a apus la mijlocul anilor 1950, fiind specific ambițiilor totalitare ale lui Iosif Stalin. Această arhitectură a îmbinat câteva stiluri, unite prin caractere comune, care deosebeau arhitectura stalinistă de celelalte curente arhitecturale din URSS (constructivismul, raționalismul) și din afară (preponderent modernismul). Rolul acesteia era monumentalismul clasic, care îmbina elemente din empire, eclicticism și art déco. După cel de-Al Doilea Război Mondial arhitectura stalinistă s-a extins, astfel, pătrunzând și în țările comuniste europene, Republica Populară Chineză și Republica Populară Democrată Coreeană. Exemplare minunate ale acestui stil în Europa putem găsi în republicile ex-sovietice, Polonia și România. Această arhitectură este prețuită de mulți iubitori de artă, slăvită de neo-naziștii și comuniștii ruși, dar și urâtă de susținătorii

ARHITECTURA FASCISTĂ ROMÂNĂ

Hala Națiunilor, București. 1938 Arhitectura fascistă în România a fost o arhitectură asemănătoare cu cea italiană, care făcea propagandă regalistă și care reprezenta progresul țării prin formele sale ultra-moderne și străine pentru România de atunci. Arhitectura fascistă a apărut în România în planul de sistematizare a capitalei din 1935. Construcțiile trebuiau să fie impunătoare, iar regalitatea să aibă o însemnătate mai mare în acest domeniu. Eu am găsit câteva clădiri care sunt niște exemple de arhitectură fascistă inspirată de la italieni sau germani. 1936 Gara se compune dintr-un pavilion principal, care constituie staţia de călători propriu-zisă, o cabină centrală de mişcare, un corp de gardă, precum şi un peron larg, în parte acoperit, de 70 m lungime, destinat pentru protejare împotriva intemperiilor. Primul exemplar este Gara Regală București-Băneasa. În anul 1935 Direcția Generală C.F.R. a hotărât să construiască două gări speciale, una situată în capita