Skip to main content

VENIREA LUI BELA ÎN REGATUL IRISULUI



La porțile orașului Verde stau ostașii
Osteniți de lupte imposibile, distrugătoare
Strigând despre venirea unui pustnic
Mergând dinspre direcția vechilor hotare.

Se aud strigătele gardienilor înfiorați
De venirea soldatului Bela în regatul Irisului.
Cetățenii înspăimântați de înrăirea regelui
Tac din gură evitând crearea paradisului.

Sub jugul tiraniei blestemate de zei
Orășenii încuie casele, se ascund după obloane.
Regele De Verde a ieșit din palatul Soare
Pentru a vărsa sângele ce se cerne prin frisoane.

S-a oprit la porțile orașului Bela Iancu
Ținând sabia strâns în mână, cu furie.
- Cine nu-mi va deschide calea spre prințesă,
Va muri decapitat de sabia mea rece, aurie.

A ridicat capul sus, la turnul de veghe, 
Unde stăteau luptătorii Irisului, speriați,
Unde se apăra regatul lui De Verde,
Chiar dacă ăștia nu sunt de nimeni atacați.

Înfiorat și crud, cu o față puternic încruntată,
Tiranul îi dă replica ridicând în sabie un cap de zmeu:
- Eu sunt Vintilă Iovan Nicoară De Verde, 
Iar tu pustnicule vrei să intri în regatul meu?

- Tu știi bine cine sunt, Vintilă, blestemat să fii.
Eu am venit după Iris, vreau să ți-o răpesc.
- Niciodată nu vei fi demn de ea, niciodată.
Pleacă pașnic, fără glămujdeală, sau te zdrobesc.

Ostașul a plecat capul și a strâns sabia cu forță.
A ridicat-o deasupra capului și a strigat înrăit:
- Nu plec din acest loc, până nu o iau pe Iris,
Până nu mă las de dragostea ei ispitit.

Cu ochii plini de furie, De Verde aruncă sabia
Și cheamă toți ostașii la luptă cu flăcăul.
Trimite cerbul luciferian să-l atace, să-l doboare,
Chiar dacă știa că nu-l va putea opri cu călăul.

Bela Iancu, plin de ură, atacă cerbul lui De Verde
Aruncând sabia spre el vreo două ori.
Lovește cu putere de haiduc gâtul cerbului morții
Lăsându-l fără cap într-un moment plin de orori.




De Verde speriat privește lupta ce-l înfioară,
Rămânând fără dihanii, trimite ostașii în lupta cu Iancu.
Aceștia însă mureau unul după altul, pentru rege,
Iar regele fugea lăsând nădejde. Fugea la Dracu.

Pereții exteriori ai cetății orașului regățean plângeau
Cu sânge tânăr de bravi ostași, de slugi naive.
Bela - mercenar al orașului Verdibor, călăul bălan,
Distruge țările tiranilor fanatici fără tratative.

Dar când jertfele ajungeau până la o sută
Cineva a ridicat steagul alb în vârful turnului de veghe.
Totul s-a oprit dintr-o dată, iar ostașii s-au plecat
Cuceritorului Regatului Iris îmbrăcat în zeghe.

Într-un final a coborât Pârvu Piteaștu,
Viceconducătorul armatelor lui De Verde,
Care i-a înmânat cheile Palatului Soare
Crezând în gloria regatului ce nu se va pierde.

 -Vă dau șansa să vă opriți de a război nemernic,
Chiar dacă ați făcut mult rău lumii și mie.
Spuse Bela luând cheia palatului de la Pârvu
Cu fața înseninată și eliberată de mânie.

Urmat de sute de soldați, Iancu merge spre palat
Iar Dracu a trimis un spion să-l urmeze în mulțime.
Cu sabia ridicată mult prea sus el merge mândru,
Dar spionat de Spânul ce ezita să creadă în bine.




În Palatul Soare, în Camera Florească,
El o vede pe Iris, într-un pat culcată lasciv.
- Bine te-am găsit iubito. Ce bine că te-am găsit.
Eu nu voi ezita să-ți iubesc sărutul tău nociv.




Într-un moment grăbit se aud explozii.
- E armata lui Dracu. Strigă disperat un soldat.
- Este prea puternic pentru sabia mea. 
Voi fi nevoit să-l las în sânge nescăldat.




După astfel de cuvinte, Bela, o luă pe Iris
Și fugi din palat prin coridoarele sumbre.
Ostașii nu au stat să-l oprească. L-au lăsat
Să iasă prin spate, să fugă prin pădurile lugubre.

Candaone Dracu și armata sa intră în oraș,
Asediază Palatul Soare și-l înscăunează pe Vintilă.
Frica s-a reîntors în regat. Frica iarăși domină
Asupra poporului. Se ridică iar aceeași acvilă.


  




Text: Cătălin Crețu
Imagini: Echipa Harap Alb Continuă


(c) RBT 2014



Comments

Popular posts from this blog

PROIECTUL SNOB: O LECȚIE DE LIMBĂ ȚIGĂNEASCĂ

Țigani căldărari lângă șatră. — Să trăiți! — Să trăiți! — Te aves bahtalo! (unui bărbat) / Te aves bahtali (unei femei) / Te aves bahtale! (mai multor indivizi) - („Să fii fericit, norocos!”) — Te aves i tu! („Să fii și tu!”) — Noapte bună! — Noapte bună!  — Mai lași ă riat! — Pe sastimaste! („Să fii sănătos!”) — Mulțumesc! — Să fii sănătos! — Nais tucă! (unui om) /  Nais tumengă! (mai multor oameni) — Pe sastimaste! — Cu te cheamă? — Mă cheamă Murșa / Patrina. — Sar bușios? — Me bușuiuvav Murșa / bușiov Patrina. — De unde ești? — Sunt din Chișinău. — Katar san? — Andai Kișinev sîm. — De-al cui? — Eu sunt fiul lui Iono / fiica lui Iono. — Kasko/kaski san? — Me sîm le Ionosko șeav / Ionoski șei. — Din ce neam eși tu? — Din neamul dukoni. — Anda ce vița san? — Andal dukoni. — Câți ani ai? — Douăzeci. — Sodengo san? (unui bărbat) / Sodenghi san? (unei femei) — Bișăngo. (bărbatul) / Bișănghi. (femeia) — Ești însurat / măritată? — Nu,

ARHITECTURA STALINISTĂ

Muzeul literaturii din Baku, Azerbaidjan. 1939 Arhitectura stalinistă a fost un curent apărut în URSS la mijlocul anilor 1930 și care a apus la mijlocul anilor 1950, fiind specific ambițiilor totalitare ale lui Iosif Stalin. Această arhitectură a îmbinat câteva stiluri, unite prin caractere comune, care deosebeau arhitectura stalinistă de celelalte curente arhitecturale din URSS (constructivismul, raționalismul) și din afară (preponderent modernismul). Rolul acesteia era monumentalismul clasic, care îmbina elemente din empire, eclicticism și art déco. După cel de-Al Doilea Război Mondial arhitectura stalinistă s-a extins, astfel, pătrunzând și în țările comuniste europene, Republica Populară Chineză și Republica Populară Democrată Coreeană. Exemplare minunate ale acestui stil în Europa putem găsi în republicile ex-sovietice, Polonia și România. Această arhitectură este prețuită de mulți iubitori de artă, slăvită de neo-naziștii și comuniștii ruși, dar și urâtă de susținătorii

ARHITECTURA FASCISTĂ ROMÂNĂ

Hala Națiunilor, București. 1938 Arhitectura fascistă în România a fost o arhitectură asemănătoare cu cea italiană, care făcea propagandă regalistă și care reprezenta progresul țării prin formele sale ultra-moderne și străine pentru România de atunci. Arhitectura fascistă a apărut în România în planul de sistematizare a capitalei din 1935. Construcțiile trebuiau să fie impunătoare, iar regalitatea să aibă o însemnătate mai mare în acest domeniu. Eu am găsit câteva clădiri care sunt niște exemple de arhitectură fascistă inspirată de la italieni sau germani. 1936 Gara se compune dintr-un pavilion principal, care constituie staţia de călători propriu-zisă, o cabină centrală de mişcare, un corp de gardă, precum şi un peron larg, în parte acoperit, de 70 m lungime, destinat pentru protejare împotriva intemperiilor. Primul exemplar este Gara Regală București-Băneasa. În anul 1935 Direcția Generală C.F.R. a hotărât să construiască două gări speciale, una situată în capita