Skip to main content

ROMANIANS ARE SMART!



Un tânăr ardelean din Deva, fiind conştient de faptul că poate schimba lumea tehnicii, a creat nişte aparate
excepţionale. Raul Oaida îi spune şi e român. 

Fiind mereu pasionat de tehnica aerospaţială şi de zbor, la vârsta de 19 ani construieşte un motor cu reacţie în miniatură care poate fi montat la o bicicletă. Asemenea inventatorului motorului cu reacţie, românului Henri Coandă, Raul inspiră o nouă viaţă în industria aeronautică. Invenţia sa ar putea fi una chiar excepţională, ea fiind în marea parte hand-made. Construcţia acestuia a durat 4 ani şi a costat 5000 de euro. Unii bani au fost primiţi de la nişte sponsori de pe internet cu care Raul a intrat în contact pentru a îi povesti despre intenţiile sale, alţii au venit din propriul buzunar. O parte din bani i-a primit de la Asociaţia Română de Cosmonautică şi Aeronautică. Unele componente ale motorului au fost fabricate în SUA, după schiţele lui, iar altele le-a făcut chiar singur, la Deva. 

"Controlul bicicletei se face cu maneta de gaze, iar semnalele date de aceasta sunt preluate de un computer de bord de dimensiunile unei cutii de chibrituri care echivalează cu un sistem folosit la avioanele de vânătoare. Rezervorul este montat sub bara de protecţie a bicicletei, are o capacitate de cinci litri şi este alimentat cu un amestec similar cu kerosenul“, povesteşte Raul Oaida










Fiind (probabil) un fan al pieselor LEGO, Raul a lansat la altitudinea de 30.000 de metri o navetă spaţială în miniatură creată chiar din astfel de piese. Naveta a fost ataşată unui balon umplut cu heliu pe care era fixată şi o cameră video care a filmat nava până în cosmos. Lansarea nu a avut loc în România din cauza birocraţiei din această ţară care nu oferă şanse unor astfel de tineri entuziasmaţi şi geniali să primească o aprobare de zbor. Lansarea a fost făcută în Germania, unde autorităţile de acolo i-a oferit uşor aprobarea. 




O lună în urmă a lansat un video pe net unde el şi colegul său (Steve Sammerton) au testat automobilul creat de ei în Australia (ţara în care Raul a decis să realizeze şi unde a găsit oameni pasionaţi de aceleaşi chestii). Este vorba despre o invenţie revoluţionară (după părerea mea) care e gata să schimbe industria constructoare de maşini. Raul fiind pasionat de LEGO (iarăşi o spun) a creat un automobil construit aproape în întregime din aceste piese, inclusiv motorul. S-au folosit peste 500.000 de piese şi numai motor include doar peste 100.000. Este vorba despre 64 de motoare în linie, cu 4 cilindri, ansamblate într-un motor mare cu 256 de cilindri. Maşina a fost construită la Deva, iar sponsorul principal care a plătit 15.000 de euro pentru ea a dorit ca ea să fie adusă în Melbourne, Australia. Avangarda constă în faptul că maşina este propulsată de 4 motoare de tip orbital, alimentate cu aer comprimat. 










După părerea mea, Raul Oaida este un geniu care poate schimba lumea şi România împreună cu ea. 





Autor: Claudiu Cătălin

RBT 2014
(c)

Comments

Popular posts from this blog

PROIECTUL SNOB: O LECȚIE DE LIMBĂ ȚIGĂNEASCĂ

Țigani căldărari lângă șatră. — Să trăiți! — Să trăiți! — Te aves bahtalo! (unui bărbat) / Te aves bahtali (unei femei) / Te aves bahtale! (mai multor indivizi) - („Să fii fericit, norocos!”) — Te aves i tu! („Să fii și tu!”) — Noapte bună! — Noapte bună!  — Mai lași ă riat! — Pe sastimaste! („Să fii sănătos!”) — Mulțumesc! — Să fii sănătos! — Nais tucă! (unui om) /  Nais tumengă! (mai multor oameni) — Pe sastimaste! — Cu te cheamă? — Mă cheamă Murșa / Patrina. — Sar bușios? — Me bușuiuvav Murșa / bușiov Patrina. — De unde ești? — Sunt din Chișinău. — Katar san? — Andai Kișinev sîm. — De-al cui? — Eu sunt fiul lui Iono / fiica lui Iono. — Kasko/kaski san? — Me sîm le Ionosko șeav / Ionoski șei. — Din ce neam eși tu? — Din neamul dukoni. — Anda ce vița san? — Andal dukoni. — Câți ani ai? — Douăzeci. — Sodengo san? (unui bărbat) / Sodenghi san? (unei femei) — Bișăngo. (bărbatul) / Bișănghi. (femeia) — Ești însurat / măritată? — Nu,

ARHITECTURA STALINISTĂ

Muzeul literaturii din Baku, Azerbaidjan. 1939 Arhitectura stalinistă a fost un curent apărut în URSS la mijlocul anilor 1930 și care a apus la mijlocul anilor 1950, fiind specific ambițiilor totalitare ale lui Iosif Stalin. Această arhitectură a îmbinat câteva stiluri, unite prin caractere comune, care deosebeau arhitectura stalinistă de celelalte curente arhitecturale din URSS (constructivismul, raționalismul) și din afară (preponderent modernismul). Rolul acesteia era monumentalismul clasic, care îmbina elemente din empire, eclicticism și art déco. După cel de-Al Doilea Război Mondial arhitectura stalinistă s-a extins, astfel, pătrunzând și în țările comuniste europene, Republica Populară Chineză și Republica Populară Democrată Coreeană. Exemplare minunate ale acestui stil în Europa putem găsi în republicile ex-sovietice, Polonia și România. Această arhitectură este prețuită de mulți iubitori de artă, slăvită de neo-naziștii și comuniștii ruși, dar și urâtă de susținătorii

ARHITECTURA FASCISTĂ ROMÂNĂ

Hala Națiunilor, București. 1938 Arhitectura fascistă în România a fost o arhitectură asemănătoare cu cea italiană, care făcea propagandă regalistă și care reprezenta progresul țării prin formele sale ultra-moderne și străine pentru România de atunci. Arhitectura fascistă a apărut în România în planul de sistematizare a capitalei din 1935. Construcțiile trebuiau să fie impunătoare, iar regalitatea să aibă o însemnătate mai mare în acest domeniu. Eu am găsit câteva clădiri care sunt niște exemple de arhitectură fascistă inspirată de la italieni sau germani. 1936 Gara se compune dintr-un pavilion principal, care constituie staţia de călători propriu-zisă, o cabină centrală de mişcare, un corp de gardă, precum şi un peron larg, în parte acoperit, de 70 m lungime, destinat pentru protejare împotriva intemperiilor. Primul exemplar este Gara Regală București-Băneasa. În anul 1935 Direcția Generală C.F.R. a hotărât să construiască două gări speciale, una situată în capita