Skip to main content

ARHITECTURA BAUHAUS DIN TEL-AVIV


Școala Bauhaus a fost fondată de către arhitectul german Walter Gropius în orașul Weimar în anul 1919 (peste zece ani după înființarea orașului Tel-Aviv). În același an, Școala Bauhaus lansează Manifestul, unde arhitectura era numită drept element de bază în design. Totodată, stilul susținea tehnologiile ca fiind cel mai important element. În acea perioadă, betonul armat făcea parte din noile tehnologii și, negreșit, era folosit în construcția noilor clădiri.  


În anul 2003 UNESCO a declarat orașul Tel-Aviv ca fiind orașul cu peste 4000 de clădiri Bauhaus. Doctrina Bauhaus a fost foarte populară în anii 1920 și 1930 când din Germania veneau arhitecți-evrei ca să construiască o lume nouă. Arhitecții veniți au studiat la Școala Bauhaus de Artă și Design. În Tel-Aviv aceștia au construit o mulțime de clădiri pentru toți evreii ce veneau din Europa, fugind de antisemitism. Arhitecții au creat un oraș frumos și utilitar.


Stilul arhitectural al Bauhausului urmează câteva reguli estetice: simplicitate, forme curate, pereți albi și lipsa decorațiunilor inutile. Toate clădirile sunt inspirate de ideea funcționalității. Cel mai frumos element al acestor clădiri este forma balcoanelor, care se aseamănă cu streamline modern sau modernismul paquebot din Europa și Statele Unite.


Deși numele de Orașul Alb s-a păstrat, Tel-Aviv este mai degrabă gri. Problema e că populația nu prea are grijă de aceste clădiri. Din acest motiv Tel-Aviv seamănă mai mult cu Bucureștiul, decât cu acel oraș alb din prima jumătate a secolului trecut. Din fericire, demolări în masă nu au loc, iar clădirile sunt apărate de UNESCO. Bucureștiul, cu modernismul său, nu se poate lăuda cu așa ceva. 








Bauhaus a oferit orașului Tel-Aviv modelul, care putea fi utilizat pentru crearea unei ambianțe noi. Clădirile se puteau construi rapid și ieftin, iar pe timpul atmosferei socialiste din Palestina acelor vremuri, stilul a fost mai mult decât potrivit. Funcționalitatea a fost cel mai important element. Arhitectura trebuia adaptată la clima regiunii și din acest motiv toate clădirile erau de culoare albă. Elementul cheie al Bauhausului european sunt geamurile mari, care permite pătrunderea maximă a luminii, în timp ce clădirile israelite aveau geamuri mai mici și înfundate, pentru a reține căldura.


Balcoanele lungi, care-mi plac atât de mult, construite unul deasupra altuia, astfel astupându-se cu umbre, permit relaxarea maximă și oferă posibilitatea unei libere amenajări ale acestora. Ele mai ajută și la pătrunderea brizului în încăperi. În anii 1940, clădirile se construiau pe coloane, iar astfel, vântul pătrundea înlăuntru și răcorea încăperile.











Text de: Cătălin CREȚU

Sursă foto: Varlamov, Be in Israel


© BUNGET 2016



Comments

Popular posts from this blog

PROIECTUL SNOB: O LECȚIE DE LIMBĂ ȚIGĂNEASCĂ

Țigani căldărari lângă șatră. — Să trăiți! — Să trăiți! — Te aves bahtalo! (unui bărbat) / Te aves bahtali (unei femei) / Te aves bahtale! (mai multor indivizi) - („Să fii fericit, norocos!”) — Te aves i tu! („Să fii și tu!”) — Noapte bună! — Noapte bună!  — Mai lași ă riat! — Pe sastimaste! („Să fii sănătos!”) — Mulțumesc! — Să fii sănătos! — Nais tucă! (unui om) /  Nais tumengă! (mai multor oameni) — Pe sastimaste! — Cu te cheamă? — Mă cheamă Murșa / Patrina. — Sar bușios? — Me bușuiuvav Murșa / bușiov Patrina. — De unde ești? — Sunt din Chișinău. — Katar san? — Andai Kișinev sîm. — De-al cui? — Eu sunt fiul lui Iono / fiica lui Iono. — Kasko/kaski san? — Me sîm le Ionosko șeav / Ionoski șei. — Din ce neam eși tu? — Din neamul dukoni. — Anda ce vița san? — Andal dukoni. — Câți ani ai? — Douăzeci. — Sodengo san? (unui bărbat) / Sodenghi san? (unei femei) — Bișăngo. (bărbatul) / Bișănghi. (femeia) — Ești însurat / măritat...

ARHITECTURA FASCISTĂ ROMÂNĂ

Hala Națiunilor, București. 1938 Arhitectura fascistă în România a fost o arhitectură asemănătoare cu cea italiană, care făcea propagandă regalistă și care reprezenta progresul țării prin formele sale ultra-moderne și străine pentru România de atunci. Arhitectura fascistă a apărut în România în planul de sistematizare a capitalei din 1935. Construcțiile trebuiau să fie impunătoare, iar regalitatea să aibă o însemnătate mai mare în acest domeniu. Eu am găsit câteva clădiri care sunt niște exemple de arhitectură fascistă inspirată de la italieni sau germani. 1936 Gara se compune dintr-un pavilion principal, care constituie staţia de călători propriu-zisă, o cabină centrală de mişcare, un corp de gardă, precum şi un peron larg, în parte acoperit, de 70 m lungime, destinat pentru protejare împotriva intemperiilor. Primul exemplar este Gara Regală București-Băneasa. În anul 1935 Direcția Generală C.F.R. a hotărât să construiască două gări speciale, una situată în capita...

ARHITECTURA STALINISTĂ

Muzeul literaturii din Baku, Azerbaidjan. 1939 Arhitectura stalinistă a fost un curent apărut în URSS la mijlocul anilor 1930 și care a apus la mijlocul anilor 1950, fiind specific ambițiilor totalitare ale lui Iosif Stalin. Această arhitectură a îmbinat câteva stiluri, unite prin caractere comune, care deosebeau arhitectura stalinistă de celelalte curente arhitecturale din URSS (constructivismul, raționalismul) și din afară (preponderent modernismul). Rolul acesteia era monumentalismul clasic, care îmbina elemente din empire, eclicticism și art déco. După cel de-Al Doilea Război Mondial arhitectura stalinistă s-a extins, astfel, pătrunzând și în țările comuniste europene, Republica Populară Chineză și Republica Populară Democrată Coreeană. Exemplare minunate ale acestui stil în Europa putem găsi în republicile ex-sovietice, Polonia și România. Această arhitectură este prețuită de mulți iubitori de artă, slăvită de neo-naziștii și comuniștii ruși, dar și urâtă de susținătorii ...