Comicsurile despre supereroi, jocurile video și fantasy au încetat să fie niște fenomene marginale ce aparțin culturii geek. Totodată, aceasta s-a transformat din subcultură în metacultură.
Chiar dacă nu s-a construit niciodată în ruptură cu industria de divertisment, Star Wars și imensitatea sa de producții a dovedit că este vorba despre o cultură de consumatori.
În magazinele cu comicsuri sunt mai mulți adulți, decât copii. Cele mai masive blockbustere sunt filmate de corporația Marvel. Jocurile video sunt o metodă obișnuită de a petrece timpul spre serviciu și înapoi. Cultura geek e peste tot acum, dar nu toți știu asta. Radio Basarabia Tânără a adunat câteva fenomene ale culturii geek care dovedesc acest fapt.
Model bizar creat la concursul-lego finlandez Palikkatakomo
Modelarea este un termen larg: modeliștii asamblează tancuri, avioane, trenuri, automobile și multe altele, dar modelarea din lego este altceva. Astăzi compania Lego produce oficial modeluri create de fani. Pe platforma Lego Ideas, pentru cele mai bune construcții votează iubitorii de lego, pentru ca peste câteva luni să le achiziționeze pentru bani în cutii cu logotipul alb-roșu, iar la diferite concursuri designerii companiei daneze caută entuziaști și le vând creațiile.
Pentru ca modelul să fie o construcție oficială lego, trebuie să îl amplasați pe site-ul ideas.lego.com și să primiți 10 000 de voturi. După asta, reprezentanții Lego analizează posibilitatea de a îl produce în tiraj. Deja au fost lansate 8 creații ale fanilor: printre acestea se numără mașinile eroilor principali din Back to the future și Ghost Busters. Din rândul entuziaștilor se aleg liderii ambasadori (programul Lego Ambassador), pentru a face comunicarea dintre companie și fani mai productivă. În Europa au loc des festivaluri Lego pentru toate vârstele.
”Aqua Teen Hunger Force”
Emisia nocturnă a canalului Cartoon Network pentru o perioadă de timp a ocupat-o secțiunea Adult Swim, după care s-a transformat într-o industrie de divertisment pentru adulți bazându-se pe aceleași producții de filme animate. Desenele animate pentru cei ce-au crescut, dar nu s-au maturizat, le creează absolvenții celui mai celebru institut pentru multiplicatori CalArts. Pe lângă producții de animație Adult Swim sunt cunoscuți și pentru jocurile sale, care pot fi găsite pe pagina oficială a canalului. Cel mai mare hit este Rainbow Unicorn, unde jucătorul conduce un robot-inorog ce aleargă spre infinit cu piesa Erasure pe fundal. O adevărată fericire pentru un geek.
”Adventure Time”
Adventure Time, pentru moment, este cel mai popular desen animat contemporan iubit de către adulți și copii în același timp. În serialul despre un băiat și câinele său care e și un prieten fidel, care luptă împreună împotriva răului, sunt în relații amicale cu prințese și caută aventuri, unii văd o istorie adâncă despre o lume postapocaliptică și universuri paralele, iar alții văd o instrucțiune despre cum să fii prietenos și iubăreț.
Sin City, V means Vendetta și alte comicsuri sunt numite romane grafice în Moldova: variantă ce provine din engelză (graphic novel) și care le permite adulților să nu se simtă incomod atunci când le cumpără sau le citesc în public. De fapt, romanele grafice sunt niște comicsuri lungi, și nu niște comicsuri seriale.
Problema principală a termenului ”roman grafic” este că nu are sens. Se consideră că romanul grafic prezintă un scenariu întreg, sau o încurcătură fermă, sau o temă filozofică, dar de fapt așa se numește orice istorie redată cu ajutorul desenului. Termenul respectiv există pentru că oameni cărora le place să citească comicsurile, dar le este rușine să recunoască acest lucru, sunt încă mulți.
Pe fundalul comicsurilor corporative despre supereroi, industria independentă a indie comicsurilor rămâne sursa istoriilor interesante și desenelor originale, dar și o șansă pentru autorii tineri să ajungă la bani și glorie. Mai înainte, romanele grafice independente erau o chestia a nerzilor, dar după un val de ecranizări, cu succesul lui Scott Pillgrim sau Walking Dead toți au realizat că viitorul romanele grafice independente sunt nu numai viitorul comicsurilor, ci și industrie cinematografice.
Autorii independenți nu se află sub jugul editorilor corporatiști și pot crea absolut orice. De aici pornești originalitatea indie-comicsurilor, conținutul lor vizual și început experimentator bine conturat. De obicei, astfel de comicsuri se transformă într-un serial întins, ce pierde din calitate peste ani. Din acest motiv, snobii consideră indie ca fiind lectură serioasă și râd de eroii în tricou. Printre alte, pe lângă faptul că sună undreground, mulți autori independenți devin celebri, cum ar fi Charles Burns (Black Hole) și Brian Lee O'Mally (Scott Pillgrim).
Text de: Cătălin CREȚU
Sursă: Afisha
© RBT 2015
Comments
Post a Comment