Skip to main content

KUNSTHAUS: PAUL KLEE. ANII BAUHAUS



Vrem să vă prezentăm acest studiu auspra lucrărilor lui Paul Klee din anii Bauhaus. Lucrările delicate ale lui Klee nu sunt mereu accesibile, iar aceasta este o oportunitate rară de a le vedea. 

Se știe că Bauhaus a influențat arta secolului al XX-lea, inclusiv arta plastică. Pe lângă ideea genială a lui Gropius de a lansa o generație nouă de arhitectură practică, utilitară, care a rezolvat problema locuințelor și a creat o altă estetică arhitecturală, Bauhaus a mai și fost o cale nouă de dezvoltare a avangardului. Paul Klee a fost un om cu idealuri, care a încercat să creeze un plan estetic artistic revoluționar folosind elemente tradiționale. 




Das Tor der Nacht. 1921

Imaginile transparente și schițele de arhitectură de interior reprezintă un sistem nou menit să distrugă clișeele asupra orientului, și nu numai, oferindu-i un nou aspect lumii. Valoarea decorațiunilor lui Klee în arta modernă este nemaipomenită prin descoperirea și utilizarea unor elemente decorative islamice. Anume aceste lucrări l-a făcut una dintre cele mai valoroase figuri din istoria avangardului european. 




Der Luftballon. 1926

În lucrările sale găsim îmbinări de cubism, expresionism, suprarealism, abstracționism. O artă deosebită și, negreșit, care stă la baza unei gramatici ai ornamentației. 

Dacă privim din perspectiva unui iubitor de frumos, dar profan în domeniul artei și categoriilor acesteia, atunci, negreșit, lucrările lui Klee par ușor plăcute, misterioase, pragmatice și filozofice.. 

Radio Basarabia Tânără vă propune să descărcați gratuit cartea Paul Klee. The Bauhaus years. În această carte puteți citi mai multe despre lucrările lui elvețianului Paul Klee, și, negreșit, puteți să vă apropiați de mișcarea avangardului dacă nu ați făcut-o până acum.




Text de: Cătălin CREȚU

RBT 2015

(c)

Comments

Popular posts from this blog

PROIECTUL SNOB: O LECȚIE DE LIMBĂ ȚIGĂNEASCĂ

Țigani căldărari lângă șatră. — Să trăiți! — Să trăiți! — Te aves bahtalo! (unui bărbat) / Te aves bahtali (unei femei) / Te aves bahtale! (mai multor indivizi) - („Să fii fericit, norocos!”) — Te aves i tu! („Să fii și tu!”) — Noapte bună! — Noapte bună!  — Mai lași ă riat! — Pe sastimaste! („Să fii sănătos!”) — Mulțumesc! — Să fii sănătos! — Nais tucă! (unui om) /  Nais tumengă! (mai multor oameni) — Pe sastimaste! — Cu te cheamă? — Mă cheamă Murșa / Patrina. — Sar bușios? — Me bușuiuvav Murșa / bușiov Patrina. — De unde ești? — Sunt din Chișinău. — Katar san? — Andai Kișinev sîm. — De-al cui? — Eu sunt fiul lui Iono / fiica lui Iono. — Kasko/kaski san? — Me sîm le Ionosko șeav / Ionoski șei. — Din ce neam eși tu? — Din neamul dukoni. — Anda ce vița san? — Andal dukoni. — Câți ani ai? — Douăzeci. — Sodengo san? (unui bărbat) / Sodenghi san? (unei femei) — Bișăngo. (bărbatul) / Bișănghi. (femeia) — Ești însurat / măritată? — Nu,

ARHITECTURA STALINISTĂ

Muzeul literaturii din Baku, Azerbaidjan. 1939 Arhitectura stalinistă a fost un curent apărut în URSS la mijlocul anilor 1930 și care a apus la mijlocul anilor 1950, fiind specific ambițiilor totalitare ale lui Iosif Stalin. Această arhitectură a îmbinat câteva stiluri, unite prin caractere comune, care deosebeau arhitectura stalinistă de celelalte curente arhitecturale din URSS (constructivismul, raționalismul) și din afară (preponderent modernismul). Rolul acesteia era monumentalismul clasic, care îmbina elemente din empire, eclicticism și art déco. După cel de-Al Doilea Război Mondial arhitectura stalinistă s-a extins, astfel, pătrunzând și în țările comuniste europene, Republica Populară Chineză și Republica Populară Democrată Coreeană. Exemplare minunate ale acestui stil în Europa putem găsi în republicile ex-sovietice, Polonia și România. Această arhitectură este prețuită de mulți iubitori de artă, slăvită de neo-naziștii și comuniștii ruși, dar și urâtă de susținătorii

ARHITECTURA FASCISTĂ ROMÂNĂ

Hala Națiunilor, București. 1938 Arhitectura fascistă în România a fost o arhitectură asemănătoare cu cea italiană, care făcea propagandă regalistă și care reprezenta progresul țării prin formele sale ultra-moderne și străine pentru România de atunci. Arhitectura fascistă a apărut în România în planul de sistematizare a capitalei din 1935. Construcțiile trebuiau să fie impunătoare, iar regalitatea să aibă o însemnătate mai mare în acest domeniu. Eu am găsit câteva clădiri care sunt niște exemple de arhitectură fascistă inspirată de la italieni sau germani. 1936 Gara se compune dintr-un pavilion principal, care constituie staţia de călători propriu-zisă, o cabină centrală de mişcare, un corp de gardă, precum şi un peron larg, în parte acoperit, de 70 m lungime, destinat pentru protejare împotriva intemperiilor. Primul exemplar este Gara Regală București-Băneasa. În anul 1935 Direcția Generală C.F.R. a hotărât să construiască două gări speciale, una situată în capita