Skip to main content

MINIMARȚI TALKS: CLAVIS INFERNI



 «Clavis Inferni sive magia alba et nigra approbata Metratona»
Acesta este un manuscript din colecția Wellcome Trust, fond de binefacere creat de filantropul Henry Solomon Wellcome (1853-1936). A fost cumpărat 1912, iar proprietarul precedent este necunoscut. În pofida faptului că pagina principală este datată cu anul 1717, documentul este de la sfârșitul secolului al XVIII-lea.
”Cheia Iadului” este considerat drept manual al școlii magiei negre din orașul german Wittenburg, care conține o mulțime de vrăji și instrucțiuni pentru vrăjitori. Metraton sau Metatron este numele celui mai puternic arhanghel din tradiția iudaică. Vrăjile manuscriptului ajută la chemarea atât a îngerilor, cât și a demonilor, care apar în chipul unor animale sau oameni. Textul prezintă un mix din simboluri magice din limba greacă, latină și ebraică.

Autorul textului este un anume Ciprian. Istoricii religiilor știu de sfântul Ciprian Antiohian, fost solomonar convertit la creștinism și decapitat de împăratul Dioclețian în anul 304. Ciprian este considerat autorul mai multor cărți cu vrăji care descriu o mulțime de acțiuni vrăjitorești. Conform legendei, Ciprian era un solomonar danez atât de rău, încât Mefistofel l-a alungat din iad. Înrăitul Ciprian a scris 9 cărți vrăjitorești populare nu numai în Scandinavia, ci și în Spania, Portugalia și Brazilia. 








Text de: Cătălin CREȚU
Sursă foto: Wellcome Library

RBT 2015 

(c)

Comments

Popular posts from this blog

PROIECTUL SNOB: O LECȚIE DE LIMBĂ ȚIGĂNEASCĂ

Țigani căldărari lângă șatră. — Să trăiți! — Să trăiți! — Te aves bahtalo! (unui bărbat) / Te aves bahtali (unei femei) / Te aves bahtale! (mai multor indivizi) - („Să fii fericit, norocos!”) — Te aves i tu! („Să fii și tu!”) — Noapte bună! — Noapte bună!  — Mai lași ă riat! — Pe sastimaste! („Să fii sănătos!”) — Mulțumesc! — Să fii sănătos! — Nais tucă! (unui om) /  Nais tumengă! (mai multor oameni) — Pe sastimaste! — Cu te cheamă? — Mă cheamă Murșa / Patrina. — Sar bușios? — Me bușuiuvav Murșa / bușiov Patrina. — De unde ești? — Sunt din Chișinău. — Katar san? — Andai Kișinev sîm. — De-al cui? — Eu sunt fiul lui Iono / fiica lui Iono. — Kasko/kaski san? — Me sîm le Ionosko șeav / Ionoski șei. — Din ce neam eși tu? — Din neamul dukoni. — Anda ce vița san? — Andal dukoni. — Câți ani ai? — Douăzeci. — Sodengo san? (unui bărbat) / Sodenghi san? (unei femei) — Bișăngo. (bărbatul) / Bișănghi. (femeia) — Ești însurat / măritată? — Nu,

ARHITECTURA STALINISTĂ

Muzeul literaturii din Baku, Azerbaidjan. 1939 Arhitectura stalinistă a fost un curent apărut în URSS la mijlocul anilor 1930 și care a apus la mijlocul anilor 1950, fiind specific ambițiilor totalitare ale lui Iosif Stalin. Această arhitectură a îmbinat câteva stiluri, unite prin caractere comune, care deosebeau arhitectura stalinistă de celelalte curente arhitecturale din URSS (constructivismul, raționalismul) și din afară (preponderent modernismul). Rolul acesteia era monumentalismul clasic, care îmbina elemente din empire, eclicticism și art déco. După cel de-Al Doilea Război Mondial arhitectura stalinistă s-a extins, astfel, pătrunzând și în țările comuniste europene, Republica Populară Chineză și Republica Populară Democrată Coreeană. Exemplare minunate ale acestui stil în Europa putem găsi în republicile ex-sovietice, Polonia și România. Această arhitectură este prețuită de mulți iubitori de artă, slăvită de neo-naziștii și comuniștii ruși, dar și urâtă de susținătorii

ARHITECTURA FASCISTĂ ROMÂNĂ

Hala Națiunilor, București. 1938 Arhitectura fascistă în România a fost o arhitectură asemănătoare cu cea italiană, care făcea propagandă regalistă și care reprezenta progresul țării prin formele sale ultra-moderne și străine pentru România de atunci. Arhitectura fascistă a apărut în România în planul de sistematizare a capitalei din 1935. Construcțiile trebuiau să fie impunătoare, iar regalitatea să aibă o însemnătate mai mare în acest domeniu. Eu am găsit câteva clădiri care sunt niște exemple de arhitectură fascistă inspirată de la italieni sau germani. 1936 Gara se compune dintr-un pavilion principal, care constituie staţia de călători propriu-zisă, o cabină centrală de mişcare, un corp de gardă, precum şi un peron larg, în parte acoperit, de 70 m lungime, destinat pentru protejare împotriva intemperiilor. Primul exemplar este Gara Regală București-Băneasa. În anul 1935 Direcția Generală C.F.R. a hotărât să construiască două gări speciale, una situată în capita