Skip to main content

DARKSIDE I



Cu zeul absent alerg printre munţi
creat din fier forjat şi istorii amare
culegând accesibil capete şi frunţi
pe care vizibil le calc în picioare
cu spirit identic celui eu de mâine
glorific tăcerea armelor letale
ca să pătrund în timp şi-asculţi
cum cade durerea pământului-n mare.
Lovesc din nou acuzat că sunt snob 
cu dublă sau triplă personalitate 
eu strâng pumnii pregătit să lupt
cu timpul cu genericul în efemeritate
şi poate
o să fiu în veci auzit
cu voci diferite ce strigă-n timpane
cum merge poezia fără flow
peste oamenii cretini şi-ale lor ciolane.
În consecinţă, la agravarea stării
voi fi cel ce aude şi vede puterea
urmând aşteptările de natură spirituală
care va scoate din lanţurile vremii tăcerea.
Sunt simplu şi practic în al meu anturaj
nu sunt demodat dar cu fals ambalaj
nu pretind a fi în conflict grav cu zeii
dar cred şi ştiu că sunt luptător al ideii.
Nu mă consider poet aflat în transcendenţă
ce scapă de lumea meschină în decadenţă
amplific, purific şi scot la iveală
retragerea strategică a unui soi de mardeală.
Model al omului contemporan ce vorbeşte
indică, acuză, respiră, trăieşte
rămas fidel unui soi de dizidenţă
aruncă rime despre tot ce iubeşte
urăşte.
Şi dacă ar fi fost loc de mai multă vrăjeală
atunci rimele astea nu-s pentru ultima oară
atunci lumea are dreptul firesc să suspine
şi să-şi bage picioarele-n rimele mele cretine.


Text de: Cătălin Creţu

RBT 2015 (c)

Comments

Popular posts from this blog

PROIECTUL SNOB: O LECȚIE DE LIMBĂ ȚIGĂNEASCĂ

Țigani căldărari lângă șatră. — Să trăiți! — Să trăiți! — Te aves bahtalo! (unui bărbat) / Te aves bahtali (unei femei) / Te aves bahtale! (mai multor indivizi) - („Să fii fericit, norocos!”) — Te aves i tu! („Să fii și tu!”) — Noapte bună! — Noapte bună!  — Mai lași ă riat! — Pe sastimaste! („Să fii sănătos!”) — Mulțumesc! — Să fii sănătos! — Nais tucă! (unui om) /  Nais tumengă! (mai multor oameni) — Pe sastimaste! — Cu te cheamă? — Mă cheamă Murșa / Patrina. — Sar bușios? — Me bușuiuvav Murșa / bușiov Patrina. — De unde ești? — Sunt din Chișinău. — Katar san? — Andai Kișinev sîm. — De-al cui? — Eu sunt fiul lui Iono / fiica lui Iono. — Kasko/kaski san? — Me sîm le Ionosko șeav / Ionoski șei. — Din ce neam eși tu? — Din neamul dukoni. — Anda ce vița san? — Andal dukoni. — Câți ani ai? — Douăzeci. — Sodengo san? (unui bărbat) / Sodenghi san? (unei femei) — Bișăngo. (bărbatul) / Bișănghi. (femeia) — Ești însurat / măritată? — Nu,

ARHITECTURA STALINISTĂ

Muzeul literaturii din Baku, Azerbaidjan. 1939 Arhitectura stalinistă a fost un curent apărut în URSS la mijlocul anilor 1930 și care a apus la mijlocul anilor 1950, fiind specific ambițiilor totalitare ale lui Iosif Stalin. Această arhitectură a îmbinat câteva stiluri, unite prin caractere comune, care deosebeau arhitectura stalinistă de celelalte curente arhitecturale din URSS (constructivismul, raționalismul) și din afară (preponderent modernismul). Rolul acesteia era monumentalismul clasic, care îmbina elemente din empire, eclicticism și art déco. După cel de-Al Doilea Război Mondial arhitectura stalinistă s-a extins, astfel, pătrunzând și în țările comuniste europene, Republica Populară Chineză și Republica Populară Democrată Coreeană. Exemplare minunate ale acestui stil în Europa putem găsi în republicile ex-sovietice, Polonia și România. Această arhitectură este prețuită de mulți iubitori de artă, slăvită de neo-naziștii și comuniștii ruși, dar și urâtă de susținătorii

ARHITECTURA FASCISTĂ ROMÂNĂ

Hala Națiunilor, București. 1938 Arhitectura fascistă în România a fost o arhitectură asemănătoare cu cea italiană, care făcea propagandă regalistă și care reprezenta progresul țării prin formele sale ultra-moderne și străine pentru România de atunci. Arhitectura fascistă a apărut în România în planul de sistematizare a capitalei din 1935. Construcțiile trebuiau să fie impunătoare, iar regalitatea să aibă o însemnătate mai mare în acest domeniu. Eu am găsit câteva clădiri care sunt niște exemple de arhitectură fascistă inspirată de la italieni sau germani. 1936 Gara se compune dintr-un pavilion principal, care constituie staţia de călători propriu-zisă, o cabină centrală de mişcare, un corp de gardă, precum şi un peron larg, în parte acoperit, de 70 m lungime, destinat pentru protejare împotriva intemperiilor. Primul exemplar este Gara Regală București-Băneasa. În anul 1935 Direcția Generală C.F.R. a hotărât să construiască două gări speciale, una situată în capita