Skip to main content

IATAGAN ȘI FLORI



Unde bat clopote sparte, de aur,
Unde sună tobele obosite, de piatră,
Ești prinsă în cuie și lanțuri grele,
În jurul unor păduri ce latră.

Respirația se-nchide sub fum de țigară.
Mă înec în splendoarea ta, iar vântul
Plutește valsând în jurul lumii mele.
Încă mai așteaptă să-i vină rândul.

Luna lucește, vântul poezia ți-o-ncântă,
Alegi calea greșită, vorbele mele le storci.
Fugi alergând printre lanuri de vise.
Decepționată, speriată. la mine tu te întorci.

Ne poartă un val de vânt și ploi,
Iar după ușă se aprind sentimente din neant.
Departe de un final banal ca de un film comun,
Ne-am dezaxat, cu trandafiri vărateci pe asfalt.

Nu mai cred în voci colorate în jurul
Culorilor monotone sau schițelor pătate.
Vorbe goale și minciuni frumoase, 
Pentru care să le iert nu-mi ajunge o noapte.

Debusolat mă mișc în jurul opiniilor mele,
Iar vocea ta îmi cântă în zeci de rugi.
Strigăte fioroase pline de frumosul amoros,
Pline de mister, de zile deja prea lungi.

Văd din ce în ce mai vag un viitor,
Iar gândurile sunt pe cale să moară, să cadă.
Rostește-mi povestea care-mi place
Când vom fi doar noi doi într-o colonadă.

Vreau să se termine aici, măcar acum.
Sau poate să înceapă când o să ajungi.
Sunt prea multe nerostite ce ar trebui 
Să iasă din liniștea unor fraze prea lungi.

Prea multe sau prea puține cuvinte se învârt
În inima bestiei luminii care nu vrea să tacă.
Nu vreau să fiu pereche a unui suflet îngeresc,
Care se dă drept o femeie posacă.

De beția capul mă doare, și mai sper
Că totuși nu mă vei lovi, iubito, din nou,
Dar încă te mai văd femeie cu zâmbet de drac,
Deși nu pot să-mi reeditez propriul ecou.

De-aș fi în câteva zeci de moduri,
Mă voi reedita pentru tine, pentru noi.
Chiar dacă în apartamentul pustiu un suflet
Speră să mai găsească un loc pe alte foi.

Cu nepăsarea mă lovești, cu nepăsarea.
În sufletul meu se reflectă ceva defect.
Simt cum ceva mi s-a spulberat în oasele tale,
Cum mor zâmbete, cum ard încet infect.



Autor: Cătălin Crețu


(c) RBT  2014





Comments

Popular posts from this blog

PROIECTUL SNOB: O LECȚIE DE LIMBĂ ȚIGĂNEASCĂ

Țigani căldărari lângă șatră. — Să trăiți! — Să trăiți! — Te aves bahtalo! (unui bărbat) / Te aves bahtali (unei femei) / Te aves bahtale! (mai multor indivizi) - („Să fii fericit, norocos!”) — Te aves i tu! („Să fii și tu!”) — Noapte bună! — Noapte bună!  — Mai lași ă riat! — Pe sastimaste! („Să fii sănătos!”) — Mulțumesc! — Să fii sănătos! — Nais tucă! (unui om) /  Nais tumengă! (mai multor oameni) — Pe sastimaste! — Cu te cheamă? — Mă cheamă Murșa / Patrina. — Sar bușios? — Me bușuiuvav Murșa / bușiov Patrina. — De unde ești? — Sunt din Chișinău. — Katar san? — Andai Kișinev sîm. — De-al cui? — Eu sunt fiul lui Iono / fiica lui Iono. — Kasko/kaski san? — Me sîm le Ionosko șeav / Ionoski șei. — Din ce neam eși tu? — Din neamul dukoni. — Anda ce vița san? — Andal dukoni. — Câți ani ai? — Douăzeci. — Sodengo san? (unui bărbat) / Sodenghi san? (unei femei) — Bișăngo. (bărbatul) / Bișănghi. (femeia) — Ești însurat / măritată? — Nu,

ARHITECTURA STALINISTĂ

Muzeul literaturii din Baku, Azerbaidjan. 1939 Arhitectura stalinistă a fost un curent apărut în URSS la mijlocul anilor 1930 și care a apus la mijlocul anilor 1950, fiind specific ambițiilor totalitare ale lui Iosif Stalin. Această arhitectură a îmbinat câteva stiluri, unite prin caractere comune, care deosebeau arhitectura stalinistă de celelalte curente arhitecturale din URSS (constructivismul, raționalismul) și din afară (preponderent modernismul). Rolul acesteia era monumentalismul clasic, care îmbina elemente din empire, eclicticism și art déco. După cel de-Al Doilea Război Mondial arhitectura stalinistă s-a extins, astfel, pătrunzând și în țările comuniste europene, Republica Populară Chineză și Republica Populară Democrată Coreeană. Exemplare minunate ale acestui stil în Europa putem găsi în republicile ex-sovietice, Polonia și România. Această arhitectură este prețuită de mulți iubitori de artă, slăvită de neo-naziștii și comuniștii ruși, dar și urâtă de susținătorii

ARHITECTURA FASCISTĂ ROMÂNĂ

Hala Națiunilor, București. 1938 Arhitectura fascistă în România a fost o arhitectură asemănătoare cu cea italiană, care făcea propagandă regalistă și care reprezenta progresul țării prin formele sale ultra-moderne și străine pentru România de atunci. Arhitectura fascistă a apărut în România în planul de sistematizare a capitalei din 1935. Construcțiile trebuiau să fie impunătoare, iar regalitatea să aibă o însemnătate mai mare în acest domeniu. Eu am găsit câteva clădiri care sunt niște exemple de arhitectură fascistă inspirată de la italieni sau germani. 1936 Gara se compune dintr-un pavilion principal, care constituie staţia de călători propriu-zisă, o cabină centrală de mişcare, un corp de gardă, precum şi un peron larg, în parte acoperit, de 70 m lungime, destinat pentru protejare împotriva intemperiilor. Primul exemplar este Gara Regală București-Băneasa. În anul 1935 Direcția Generală C.F.R. a hotărât să construiască două gări speciale, una situată în capita